Marsteinberget med PB-sjefen (16.03.2017)

Ascents Marsteinberget (556m) 16.03.2017 15:33
Visits of other PBEs Marsteinhøgda p-lomme (535m) 16.03.2017 15:08

Endelig var det tid for en ekspedisjon østover for å samle noen nye listetopper for Astrid og meg. Greieste og sikreste vei østover fra Bergen var som vanlig over Fillefjell. Alle andre fjelloverganger østover var stengt eller åpen for kolonnekjøring med fare for å bli stengt på kort varsel. Da vi ville passere gjennom Fagernes ut på dagen, kontaktet jeg Morten med spørsmål om han vil være med oss på tur til en topp i Valdres som han i følge PB-listene, ikke tidligere hadde vært på! Joda, Morten var positiv, men trodde nå ikke at det fantes en topp i nærområdet han ikke hadde besteget!
Uansett - vi møttes på snuplassen øverst i Rådyrvegen på Marsteinhøgda der det er mulig å parkere et par tre biler.

Snuplassen på Marsteinhøgda. Direkte sti mot Marsteinberget midt på bildet

Morten la opp til en rundtur og ledet oss i en lang bue på islagte veier og stier før vi nærmet oss målet for turen - Marsteinberget! Slik ble det anledning til en hyggelig prat om turer vi hadde hadde sammen og om andre PB-relaterte emner. Dessuten viste Morten oss hvordan jeg skulle registrere PB-elementer med IOS-appen, og endel andre IOS app-triks. Oppover i skogen mot selve høyden var det bart og fint nesten som det ga oss vårfornemmelser. Fint tilrettelagt toppområde med benker og turkasse.

Mini PB topptreff på Marsteinberget
Vanligvis flott utsyn mot Jotunheimen, men idag så vi bare Bitihorn
Turkasse og bok på toppen

På returen fulgte vi stort sett snøfri sti direkte tilbake til der vi hadde parkert. Da ble det jo en ny Valdres-topp både for deg og oss på felles samlerliste Norske kremtopper! Tusen takk for en hyggelig tur, Morten!