Julestemning på Byfjellene (24.12.2014)  5

Start point Øvre Bratland (125m)
Endpoint Samme (125m)
Ascents Byfjellenes høyeste punkt (674m) 24.12.2014 12:25
Hauggjelsvarden (673m) 24.12.2014 12:30

På bakgrunn av strålende værmelding for Bergen avtalte datter Liv Synnøve og jeg at vi skulle ta oss en tur på Byfjellenes høyeste punkt på Julaften før julemiddagen. Helge Titland ville og gjerne være med, og tok med hunden Akon. Vi kjørte til Øvre Bratland der jeg har startet fra flere ganger tidligere, og fikk lov til å parkere på privat grunn ved gården. Vi fulgte Rett Vest løypen som er bra tydelig merket ned blåmalte pinner. Været var slett ikke som meldt i starten. Ingen sol, helt overskyet og til og med litt regn. Skuffende! Traktorvegen var bløt og sølete, men vi kom etterhvert opp i snøen som ble stadig dypere. Det ble tyngre å gå da vi tråkket gjennom til midt på leggen. Etter en stund kom det opp en annen sti litt lenger fra nord som kom inn på vår sti. Her hadde det gått folk tidligere idag, og alt ble mye lettere. Sporene stammet fra to ungdommer med en schäfer som vi traff på vei nedover igjen. På vel 500 moh begynte det å bli flotte forhold. Jevn, fint snødekke med løs og fin nysnø gjorde resten av turen til en ren fornøyelse, selv om vi måtte tråkke spor de siste 4-500 m før varden. Oppe ved den flotte varden på Byfjellenes høyeste punkt kl 1225.

Akon, Liv Synnøve og Helge ved varden på Byfjellenes høyeste punkt
Turglad datter og far! Foto Helge Titland
Hauggjelsvarden fra sør
En ravn hadde slått seg ned på Hauggjelsvarden!

Vi fortsatte nordover til Hauggjelsvarden som ligger ca. 1 m lavere, men hvor det er en annen utsikt rett ned mot Borge i Arna. Her er det og trig-punkt og flere merker. Retur omtrent samme vei - se GPS-track.

På vei ned igjen fra Drømmelandet

Takk for en flott tur Liv Synnøve og Helge! Den ble mye bedre enn det vi trodde i starten med flott vinter og nydelig lys på Bergens byfjell!
God Jul fra Knut Sverre og Liv Synnøve til kjente og ukjente Peabook medlemmer!

Start date 24.12.2014 10:31
(UTC+01:00)
End date 24.12.2014 13:34

De to

Written by Olepetter 26.12.2014 15:50

siste bildene var da herlig dramatiske! Fortsatt god jul - og et godt nytt tur-år ønskes deg og dine!