Stetind og Geite (15.04.2003)

Characteristic Ski trip
Ascents Geite (2,002m) 15.04.2003
Stetinden (2,020m) 15.04.2003

Påsketur dag 3
En svært rolig start på dagen som førte til at klokka ble nesten 11.30 før avmarsj. Gikk først litt oppover dalen før vi steig oss bratt oppover mot breen. En varm dag med sol og mye svette førte til et til tider bedagelig tempo. På breen gikk vi så mot den eneste passasjen med snø videre og kom opp i steinura der det var lunch. Mens vi satt der kom også Tore H og kunne fortelle om deres bravader, som selvsagt ikke kunne måle seg med våre. Uten ski til topps og ned før det utrolig bra føret nedover breen ble utnytta til store super-G svinger. Traverserte videre litt ut til venstre og ned ei relativt bratt renne med fine forhold før vi etterpå sklei ned til teltet. Her var det oppbruddstemning og 10 av 14 drog nå heim. Etter litt oppsyking la Øyvind, Sindre Olav og meg på fellene igjen og sette kursen mot Geite. Klokka var halv fire og sola var på sitt mest intense oppover bakkene. Øyvind var nervøs for at det skulle fryse på før vi kom oss ned og snudde derfor midt oppe i lia. Vi fortsatte oppover mot skardet på 1753 moh og derifra lags ryggen opp mot toppen. Flott vær og flott utsikt mens vi tok av feller og gjorde oss klare til nedfarten. Her oppe var det fortsatt tørrsnø men en del fokk og mye stive lår. Kjørte utfor den karakteristiske flanken i overraskende bra føre og videre ned mer usikkert føre med gjennombrudd og fokksnø. Vi kom oss ned med ekstremt sure lår men ellers var humøret på topp etter 2timer opp og ned. Totalt 6 timer