Kyrkja – Visbretind (14.04.2003)

Characteristic Ski trip
Ascents Kyrkja (2,032m) 14.04.2003
Kyrkjeoksle (1,843m) 14.04.2003
Austre Kyrkjeoksle (1,929m) 14.04.2003
Langvasshøe (2,030m) 14.04.2003
Visbreatinden (2,234m) 14.04.2003

Påsktur dag 2
Våka til et rått vær og etter mye frem og tilbake ble jeg med på turen oppover dalen, mens værstingene skulle kjøre bratt på Geite. Vi labba oppover flatt forbi Leirvassbu og over vatnet og fulgte tråkket opp til skaret. Siden vi ikke skulle ta av feller gadd vi heller ikke ta med ski oppover. Det var godt steg i snøen og siste biten bestod av varmt fjell. Toppen var derfor enkel, noe som køa både opp og ned tyda på. Etter et kort opphold på toppen jogga vi ned og fortsatte bortover haugen mot Langvasshøe. Det ble etter hvert bratt og dermed ski på sekken. Lite snø oppå steiner gav sukkersnø så det holdt, men toppen ble nådd uten øredøvende jubel. Fra skaret var den nå nærmere 300hm opp på Visbretind i steinur. Det ble varmt i sola, svetten rann ned i øyene godt sammenblanda med solkrem. Fra toppen var det bratt ned på breen i øst og flott utsikt mot Semmelholstind og Urdadalstindane. Litt nedafor toppen traverserte vi litt ut mot N-V og fann ei renne som vi kjørte. Delvis hard men ellers bra. Lengre nede traverserte vi tilbake inn under Langvasshøe. Her fann vi mengder med pudder som jeg selfølgelig ikke fikk noe glede av pga mista ski. Etter dette høydepunktet holdt vi høyden langs vannet Kyrkjetønne og slapp derfor flere km flatt. Over Leirvatnet ble fristelsen for stor og baren på Leirvassbu ble besøkt med det resultat at turen ned til teltet blei svært så ustø for noen.