Tores topptur (28.07.2014)

Kvitskardtinden (2,193m) 28.07.2014
Vestre Torfinnstinden (2,081m) 28.07.2014
Leiren er etablert
Det er flere som har bodd i nabolaget
Etter å ha gått en stund fikk vi øye på Midtre Torfinnstinden
Arne finner sin egen vei
Ura var lang men eggen nærmer seg
Oppe på Vestre Torfinnstinden
Så var det min tur
Flott utsikt fra Torfinnseggen. Søre Nål til høyre
Anton avkjøler seg på ei snøfonn
Tore oppe på Kvitskardtinden
Så var det Kvitskardoksle
Utsikt mot Torfinnstinder
Flotte breforhold
Kaffekos i Langdalen
Noe en sliten Anton setter pris på
Snart nede ved Nybui og Bygdin
Gårsdagens rutevalg beskues
Etter at regnskura var over ble det en fin kveld ved bålet
Anton har tatt kvelden
Det blir tidlig mørkt
Vekkerklokka vår
Er kaffen klar mon tro
Spaghettien fra gårsdagens middag smaker nok bedre enn kaffe
En ravneungdom; flott fjellfugl
Anton har våknet, -litt våt i pelsen etter kveldens regnskyll
Leiren rives, da båten snart ankommer Torfinnsbu

Endelig ble det ferie og ferden gikk søndag morgen til Bygdin for å ta båten til Torfinnsbu! Målet var å følge Tore på div. Torfinnstinder + Kvitskardtinden og Kvitskardoksle. Da det viste seg at det ble meldt regnvær tirsdag, bestemte Arne og Tore seg for å gjøre unna Austre og Midtre Torfinnstinder samme dag. Jeg og Anton "finpusset" telt- og gapahukleiren før vi tuslet opp lia i håp om få tatt et bilde når de kom opp på Austre. Og med en god porsjon flaks, ble de fanget av kameraet da de sto på toppen.
Ca. 2230 var de strålende fornøyde tilbake i leiren. Bestigningene ble feiret med middag, øl og akevitt!
Mandag morgen la vi avgårde kl. 0930. Like fint vær, men det gikk tungt opp lia fra Torfinnsbu. Vi valgte å gå oppunder bratta, ved å følge stien til vi kom til et punkt hvor traseen skrådde bratt oppover! Ura var ikke av det enkleste slaget, så Anton fikk virkelig testet seg som fjellhund!
Da vi kom på eggen ble alt mye lettere og morsommere både for tobente og firbente. Arne og Tore la avgårde for å komme på vestre, mens Anton og jeg tok det litt mer med ro da, da jeg måtte vente på tur. Det var også et par crux hvor Anton måtte løftes opp, for å få han med lengst mulig. Han ble litt redd, men det gikk egentlig fint.
Etter at jeg også hadde nådd toppvarden, gikk ferden retning Kvitskardtinden. Underveis skilte vi lag; Arne tok seg ned til Langdalen for å besøke en pf 100 topp mens Tore og jeg fortsatte eggen bort til Kvitskardtinden og oksle. Det gikk fint selv om formen ikke var på topp, og et par små kvilepauser måtte legges inn! Etter å ha besøkt oksle var vi så heldige med forholdene over snøbrea at den kunne gås helt ned til bunnen. Da Anton plutselig nektet å gå lenger, skjønte jeg at det var på grunn av isen som tæret hardt på slitne poter etter å ha gått på tørt og hardt navlelav hele dagen. Vi tok oss da ut på siden hvor det var snø. Der vi kom inn på fast grunn, sto det sekker og klatreutstyr etter 4 personer som først hadde traversert Torfinnstindene før de tok seg en snartur oppom Kvitskardtind + oksle. Sprekinger!
Nede i dalbunnen fulgte vi sporet til Arne, og gikk på østsiden av elva. Arne som så oss fra Langdalen korrigerte oss ned bratta. Vel nede ble det en lang og god kaffepause, før vi fulgte vardet sti som ledet oss inn på T-stien ved Nybui. Regn fikk vi først like før Torfinnsbu.
Da vi kom til leirplassen, viste det seg til vår STORE skuffelse at alt som het øl var skylt på "havet" :-( Kun en pakke med røkte kjøttpølser holdt seg innmed land. Middagen var i allefall reddet. Men, bålet var bare såvidt tent da regnværet brøt løs! Akevitt og spekepølse ble fortært i gapahuken, mens vi ventet på oppholdsvær. Og heldigvis gikk det ikke lang tid før det ble levelig utendørs slik at middagen kunne tilberedes. Kvelden ble stemningsfull og vi koste oss selv om ølet var borte. Det ble en kort stund diskutert om det var verdt å ta turen bort til Torfinnsbu, men med en sår fot, bløte sko, bløt sti og 10-15 minutter å gå, ble det ingen øltur!
Morgenen etter våknet vi av et ravnesøskenpar som inspiserte leiren vår for å finne matrester. En forsvant temmelig fort da jeg slet meg opp og ut av gapahuken, men den andre var ikke mye redd. Spaghettien gikk ned på høykant! Artig! Ravnen er en fantastisk fjellfugl! Etter en god frokost ble det pakking. Båten vi skulle ta tilbake til Bygdisheim, kom kl. 0900.
Takk for noen flotte fjelldager i østlige Jotunheimen!

Tøffe ravnebilder!

Written by Accipiter 26.08.2014 18:05

Tatt fra inni teltet? Sjelden de er noe særlig tillitsfulle.

T

Sv: Tøffe ravnebilder!

Written by johanne 28.09.2014 12:05

Hei!

Dette spørsmålet har jeg ikke sett før nå!

Bildene er tatt ute, ved gapahuken vi bodde i! Avstand var 7-8 meter. Det var nok et søskenpar. Den andre dro med en gang jeg ble observert! Artig opplevelse :-)