Grytingfjellet og Hestnatten: opplevelse av vidde i miniatyr (06.10.2019)

Ascents Grytingfjellet (1,159m) 06.10.2019 11:46
Hestnatten (1,200m) 06.10.2019 13:12
Hestnatten (1200), den nest høyeste toppen på Grytingfjellet. Det er et lite kjent fjellområde rett nord for Rødberg, men som absolutt byr på en høyfjellsopplevelse med god utsikt til mer kjente fjell i områdene rundt.

Vi ønsket å få til enda en tur i fjellet på vei hjem. Valget falt på området Grytingfjellet nord for Rødberg, godt egnet for en snartur i forbifarten.

Fra Rødberg kjørte vi lokal vei retning Vikugrendi, og holdt til høyre på lokal vei retning gården Dalen. Rett før vi kom dit gikk en bratt grusvei opp til høyre. Tror kanskje det stod et skilt med «Hestnatten» der. Fordel med firehjulstrekk opp første kleiva, mens en vanlig bil tar sikkert bakken greit på pent sommerføre.

Etter litt over en kilometer krysser en bekk skogsveien. Der er det greit å parkere.

Så fulgte vi naturlig vei og sti innover. God sti, delvis kjørt opp av ATV den første delen. Flere koselige setrer og hytter underveis. Rett under tregrensa krysset vi en kraftlinje, og da svingte vi østover. Vi gikk opp mot den første toppen vi så. Og derfra så vi Hestnatten som var turens mål.

På vår tur i begynnelsen av oktober var det snø, men ikke mer enn at det var greit som fottur.

Oppe ved Hestnatten så vi at dette området, Grytingfjellet, ga opplevelsen av vidde. Det er rett og slett som en høyfjellsvidde i miniatyr.

Det er flere topper og vann på høyden 1100-1200 meter. Her kan man sikkert få en god fjellopplevelse uten å gå på mange andre, og uten at det er ekstreme forhold. Fjellopplevelsen er likevel upåklagelig. Man har fin utsikt nordover til Tunhovdfjorden og Hallingskarvet.

Bildegalleriet under viser parkeringsmuligheten der bekken krysser veien. Først går man veien videre innover, og tar av på god sti innover i skogen og oppover mot fjellet. Storslagen utsikt fra toppen av Hestnatten (1200).

Ruta tegnet omtrentlig inn på kart fra Norgeskart.no.