Opp gjennom trolske Mørganga til eventyrlige Gyrihaugen (29.09.2019)

Start point Mørkganga parkering (115m)
Endpoint Gyrihaugen (685m)
Ascents Gyrihaugen (682m) 29.09.2019 15:29
Visits of other PBEs Mørkganga (550m) 29.09.2019 14:49
Mørkganga parkering (115m) 29.09.2019 17:15
Bergknausen over Mørkganga kalles også "Trolltunga i Krokskogen". Den bratteste veien dit er opp gjennom kløfta på bildet.

Dette er en eventyrtur. Et sant eventyr. Når du står på toppen av Gyrihaugen og skuer utover Oslomarka og Krokskogen, kan du i retning ned mot Tyrifjorden se mange store gårder. En av disse er Moe gård. Det var der Jørgen Moe i "Asbjørnsen og Moe" kom ifra.

Da Jørgen Moe vandret mellom hjemgården og Christiania gikk han gjennom disse skogsområdene. Det var her han kom i snakk med budeier, skogsarbeidere og andre som bodde på skogen og samlet sine første eventyr. Det er også flere steder som kan kjennes igjen fra Th. Kittelsens illustrasjoner av eventyrene her, bl.a. utsikten til Soria Moria slott, hvor det er Norefjell i vest som er blitt slottet.

Er man historieinteressert, ser man her at mye av turen går på historiske veier, gamle seterveier og ikke fullt så gamle veier bygd for hestekjerrer. Kongeveien litt lenger nord, som passerer Krokkleiva, er det lett å finne informasjon om. For den er pilegrimsled og museumsvei. Men det man går på her ser enda mye eldre ut. Hvis noen vet noe eller kjenner noen kilder, så skriv det i kommentarfeltet under her.

Fra parkeringen ved Åsaveien bærer det bratt oppover en god sti og gammel skogsvei. Som etter hvert blir enda brattere. Det finnes flere alternative ruter oppover, alt etter hvor bratt man er komfortabel med. Eller hvis det er vått eller glatt, da ville jeg også kanskje valgt en litt lengre og ikke fullt så bratt rute. Det er godt skiltet i stikryssene.

Men oppover bærer det, og så klyver man til slutt i bratte ura rett under Mørkganga (som også kan skrives Mørkgonga). Selve skaret og kløfta er helt trolsk. Her er det faktisk bedre fotfeste enn i ura under selv om det er enda brattere. Men det er montert en vaier i fjellveggen her som gir godt støtte. Et tips er å ta med hansker så er det bedre å bruke vaieren.

OBS: Ta advarselen om rasfare på alvor. Høsten 2018 gikk det steinsprang her som kunne rammet folk, og politiet stengte av området i flere dager. I naturen er det alltid løse stein, så pass på.

På toppen av skaret må man jo ut på selve bergknausen på oversiden. Det er der man tar de klassiske bildene med Steinsfjorden (en arm av Tyrifjorden) i bakgrunnen. Det er ikke uten grunn at dette kalles "Trolltunga i Krokskogen". Kjenn på høyden!

Så kommer neste etappe, minst like spektakulær. Når du fortsetter innover i skogen og bestiger Gyrihaugen kan du miste pusten når du kommer til topps. For en storslagen utsikt både over Marka og over Ringerike, og masse fjell med Norefjell som det mest synlige.

Det er over 25 år siden jeg var her første gang. Da hadde jeg hørt reiseguru Jens A. Riisnæs bli intervjuet på radioen, og han ble spurt om det fineste stedet han visste om i Oslo-området. Gyrihaugen, svarte han. Jeg hadde aldri hørt om stedet, og dro selvfølgelig dit. Siden har det vært min favoritt i Krokskogen og i Oslomarka.

Det er mange enklere måter å gå til Gyrihaugen på enn opp Mørkganga som er den bratteste og mest spektakulære ruta. Anbefaler å velge en av de mindre bratte stiene på vei ned igjen til Åsaveien.

Et mindre bratt alternativ som bringer deg til de samme stedene er å kjøre opp til området rundt Damtjern. Da er du allerede høyt oppe i terrenget. Så går man skogsvei og stier derifra til Gyrihaugen, og videre ned til toppen av Mørkganga. Det er en tur de aller fleste som kan gå i skogen kan greie.

Den eventyrlige utsikten fra Gyrihaugen over Ringerike, Tyrifjorden og også Finnemarka (nord for Drammen). Den beste utsikten i Oslomarka, mener jeg.

Sporet og målingene er litt unøyaktige fordi jeg ikke har fått appen til å fungere optimalt på denne turen.