Eidetinden - til topps ved Kjerringøy (07.09.2019)

Start point Låter P-plass (13m)
Endpoint Eidetinden (1,020m)
Ascents Eidetinden (1,020m) 07.09.2019 10:24

"Du skal gå Eidetinden!"

Svaret kom som en kommando da jeg spurte om turtips fra en som kjenner toppene rundt Bodø.

Eidetinden (1020), til venstre, ruver som høyeste fjelltopp rundt Kjerringøy. Bildet er tatt ved demningen på Låtervatnet. Lengst til høyre Seta (664), Låterfjell (811) og i midten stikker Kaffetinden (885) opp.

Jeg var heldig, jobben sendte meg til Bodø en fredag. Og da legger man selvsagt til en dag ekstra for å gjøre noe i høyden i det området. Det var derfor jeg spurte min Bodø-venn om tips.

Fredag ettermiddag tok vi ferja over til Kjerringøy, og varmet opp med en rask topptur på Kvarven.

Lørdag morgen kjørte vi noen kilometer nord for Kjerringøy og startet fra Låter P-plass. Første delen går på skogssti langs elva opp til Låtervatnet. Der ser man Eidetinden reise seg som en vegg - ytterligere ca. 750 høydemeter oppover. Det er mektig, og man får fornemmelsen av at man skal få slite litt. Og det får man! Men man kommer som kjent ikke til topps uten motbakke.

Det går en bra sti oppover, enkelte steder litt utydelig. Akkurat så bratt at man ikke må klyve. Ruta er rødmerket. Skulle man komme litt bort fra stien, gjør det ikke noe, for retningen oppover gir seg selv.

Ved ca. 900 meters høyde slaker det litt ut, slik at siste delen opp til toppen er ganske greit å gå. Det er luftig på toppen, og nok ganske værutsatt. Vi hadde fint vær, nesten vindstille, men dessverre var det mange skyer som besøkte toppen samtidig som oss. Den storslagne utsikten toppen er kjent for fikk derfor ikke vist seg frem i all sin prakt, bare stykkevis og delt. Men likevel - det var en toppers topp!

Min Bodø-venn hadde helt rett i at dette var et godt valg hvis du har en dag i Bodø og skal ta en topp!

Fra demingen ved Låtervatnet (278) bærer det bratt opp til Eidetinden (1020), akkurat så bratt man kan gå uten å måtte klyve. Friske høydemetre!
Panoramabilde som viser utsikten et stykke opp i stigningen til Eidetinden. Til ventre Låterfjell, på midten Seta, og helt nederst til høyre ser man til Låter P-plass langs hovedveien,
Bratt opp til Eidetinden. Utsikt over Vestfjorden, med Lofoten i horisonten.
Opp til Eidetindens topp, og fra ca. 900 meters høyde slaker den bratte stigningen ut. Den siste biten er enkel vandring i flatere terreng.
Utsikt innover i landet (østover) fra Eidetinden. Nærmeste fjord er Eidekjosen, som kommer inn fra fjorden Sørfolda. Toppen til høyre mellom fjordene er Skeistinden (972).
Utsikt fra Eidetinden, sørøstover, hvor Kaffetinden og Reindalskardtinden er blant toppene som er delvis synlige i skyene.
Ned igjen fra Eidetiden, med utsikt mot Kjerringøy og Vestfjorden.
Gøy på toppen! Litt tåke tar ikke bort gleden. Her skal det fotograferes og dokumenteres, for egne minner og til sosiale medier.
Skogsstien langs elva fra Låter P-plass, den første biten opp mot Eidetinden.
Omtrentlig rute tegnet inn på kart. Start ved Låter P-plass langs hovedveien.