Rondane rundt - på tre dager med sekk og camp (18.07.2019)

Start point Rondvassbu (1,187m)
Endpoint Rondvassbu (1,187m)
Storronden (2,138m) 20.07.2019 16:37
Visits of other PBEs Smedeggen 18.07.2019 09:05
Høgrondebue (1,742m) 19.07.2019 21:07

Rondane rundt. Rondane 2K maraton. Det høres både forlokkende og uoppnåelig ut. Da måtte jeg finne min egen vri for å kunne få til dette. Det ble å pakke sekk med camp for å overnatte i fjellet, og så ta seg den tiden runden tar. Slik fikk også jeg gjennomført det å ta alle Rondanes ti topper over 2000 meter på én og samme tur. Det ble tre dager og to netter.

Utsikt fra Veslesmeden. Bildet viser sju av Rondanes ti topper over 2000 meter. Været var dessverre ikke så bra da jeg etter hvert kom bort til disse toppene.
Nydelig vær i starten. Rondvassbu i morgensol.

Turen startet tidlig en torsdag morgen fra Rondvassbu. Solen skinte fra juli-himmelen. Værmeldingen var ganske fin. Neste dag var det meldt utrygt for litt regn på ettermiddagen. I stedet ble det masse regn, vind og tåke det meste av fredagen og lørdagen.

Uansett, torsdagen var en drøm i fjellet, først med Veslesmeden og Smedeggen over til Storsmeden.

VIDEO med utsikt fra Veslesmeden, se her: Lenke til Youtube

Smedeggen sett fra Veslesmeden mot Storsmeden.
Helt nederst i Smedeggen før Storsmeden. Det kan være vanskelig å finn trygg vei her. Men aller nederst kan man gå enda litt lenger ned til venstre fra eggen. Det er den enkleste ruten å klyve opp det første partiet.

Smedeggen lokker når man går opp til Veslesmeden. Klyvingen opp til Storsmeden er helt grei hvis man finner riktig rute. Man kan gå seg fast hvis man går rett frem og opp. Når man er aller nederst på eggen og skal starte klyvingen bør man gå enda lenger ned til venstre. Man ser spor av at andre har gått der. Det virker ulogisk når man står akkurat på det stedet. Men på venstre side kommer man greit rundt og opp nederste hammer. Omtrent halvveis opp er det også en utfordrende hammer, men hvor det er greit å komme opp med klyving på høyresiden. De to gangene jeg har gått der har det stått en minivarde som viser vei til beste klyvepunkt. Aller øverste hammer på Smedeggen kan best omgås på venstre side.

VIDEO med utsikt fra Stormeden, se her: Lenke til Youtube

Mektige Trolltinden med fortoppen sør for Trolltinden - sett fra Storsmeden.
Klyving på ryggen sør for Trolltinden er en av de virkelig spektakulære opplevelsene i Rondane.

Et annet punkt hvor veivalget er kritisk, er å komme fra ryggen sør for Trolltinden og opp på selve Trolltinden. Å følge eggen hele veien blir for vanskelig. Men etter fortoppen sør for Trolltinden vil man kunne se en sti i fjellsiden foran seg som går mot venstre. Holder man til venstre for hammeren der så er det bare å lete seg frem til stien som fører til tindens vestside.

Ruta til Trolltinden når man kommer fra ryggen på sørsiden: Etter fortoppen kommer man ned mot en hammer, her bildet er tatt. Hold til venstre så kommer man bort til den relativt horisontale stien man kan se på venstre side av bildet. Så følger man den stien til man kommer til toppens bratte vestside hvor det likevel er greit å klyve oppover i ura.
Trolltinden med tåke. Ruta ned på nordsiden er brutal med store blokker som kan være slitsomme å forsere. Bildet viser stien øverst i dalen, der den har svingt av fra Dørålen i retning Langholvatnet.

VIDEO med utsikt fra Trolltinden, se her: Lenke til Youtube

Trolltinden går for å være den mest krevende toppen i Rondane. Og ja, ura ned på nordsiden er krevende enten man skal opp eller ned. Variabel stein, partier med mye løs stein og områder med store blokker. Jeg fant noen snøpartier som var enklere å gå i, og sikret meg der med en liten isøks.

Greit å campe langs stien som går langs Dørålen.

På tur med camp. Da blir det en sekk på noen kilo. Jeg hadde med ca. 12 kilo. Følte at det var to-tre kilo mer enn ønsket, selv om jeg pakket så ultralett jeg kunne. Men telt (fordi det var meldt regn), sovepose, liggeunderag, mat, primus med brensel, litt klær og litt utstyr blir jo fort litt vekt.

Digerronden neste  topp - værutviklingen ser ikke lovende ut.
Digerronden neste topp - værutviklingen ser ikke lovende ut.
Perfekt lunsjplass med vann og ly. Godt med et varmt måltid før lange oppoverbakker. Dette er jo tur med camp og god tid, ikke et ultraløp.

På slik tur er mat viktig. Jeg brukte noen poser Real turmat med en god klatt ekstra smør oppi. Hadde også ferdig blandet poser til å lage turkopp med havregrøt. Og sjokolade og slikt.

Rundt i Rondane. Her møtte jeg noen da jeg krysset en hovedsti slik at jeg fikk tatt et bilde av meg i omgivelsene jeg var på tur i.
Tåka lettet et øyeblikk så jeg fikk oversikt over en rygg jeg ikke hadde gått før, fra Digerronden til Midtronden Vest.
Tåke og dårlig sikt over traversen til Midtrondene og Høgronden. Ikke så lett å finne ruta.

Har drømt om turen i flere år, og forberedt meg med flere turer i Rondane. Hadde derfor vært på nesten alle toppene før, men ikke over Høgrondetraversen. Den hadde jeg faktisk vært på vei til fire ganger tidligere de siste to årene, men blitt stoppet av vær eller værmelding hver gang. Dette var derfor mitt femte forsøk. Det regnet og blåste friskt opp mot Digerrondens topp. Fikk et lite gløtt av traversen før tåka la seg igjen. Utover det at jeg ble våt til skinnet var det vanskeligste å finne frem til og å finne frem i klyvepartier som jeg aldri hadde sett eller vært i før. Det gikk jo greit til slutt, men jeg tenker i ettertid at jeg her nok strekte marginene noe langt.

Nødbua nedenfor Høgronden byr på en god og flat plass for camp.
Inni Høgrondebue: Kan man overnatte her? Hytta gir ly. Taket er ikke vanntett. Om sommeren er i hvert fall telt bedre. Selv i slutten av juli var det isblokker mellom steinene inne.

Nødbua ved Høgronden bød på god plass for camp. Det er jo ikke alle steder i Rondane man bare kan finne et sted å slå opp teltet. Litt sol på lørdag morgen hjalp til med noe tørking av klær før regn og tåke igjen overtok i den lange stigningen opp mot Rondslottet.

Utsikt til etappen for dag nummer tre i rundturen. Først ned å krysse Langglupbekken før oppoverbakken på nesten 950 høydemeter opp til Rondslottet.
Utsikt til Høgrondetraversen som jeg gikk dagen før. Men her kan jeg se toppene, det kunne jeg knapt da jeg var der i regn og blest.

Normalt ville jeg forventet å treffe folk omtrent langs hele ruta. Men været gjorde nok sitt til at jeg etter Veslesmeden, bare ett sted møtte noen da jeg krysset en sti, og først møtte andre igjen på Rondslottet. Man er jo utsatt, og det føles tryggere når man vet at andre også er i terrenget.

Oi, her var det folk! Fra Rondslottet møtte jeg andre tinderanglere igjen etter å ha vært helt alene i over et døgn.
Klyvepartiet ned fra Rondslottet retning Vinjeronden.

Jeg hadde gruet meg skikkelig til siste store stigning, opp til Storronden etter Vinjeronden. Andre som har skrevet om Rondane rundt har jo kalt den sin verste opplevelse. Men jeg opplevde at denne, ja, tung nok, men kanskje den steinura som var best å gå, med stabil stein i passelig størrelse.

For meg ble den aller tyngste biten siste etappe fra Storrondens topp og et stykke nedover. Måtte leite etter T-ene i tåka. Og med tung sekk er det noen ganger nesten like tungt for bena å balansere nedover som å klyve oppover.

Ned fra Storronden - der det var flere som måtte leite etter neste T for å finne riktig rute.
Rondvassbu! Sjelden har det vært mer herlig å komme frem til en hytte etter tre dager i fjellet, to av dem med stort sett dårlig vær.

Fenomenalt godt å se Rondvassbu igjen, og komme i mål!

Turen startet og sluttet ved Rondvassbu.
Bildebeviset på at jeg var på alle toppene - her foran alle vardene til de ti toppene over 2000 meter i Rondane.

Jeg måtte sikre meg bildebevis sammen med alle vardene på Rondanes topper over 2000 meter.

PS: GPS-sporet er litt unøyaktig pga. mine innstillinger i telefonen og app-en. Tall for lengde og høyde har jeg endret jfr. hva andre har målt turen til.

Flott rapport

Written by mortenh 29.07.2019 07:12

Flott og grundig rapport. All ære til dem som springer rundt der, men du fikk nok sett og opplevd mye mer av Rondane med ditt turopplegg.

Sv: Flott rapport

Written by jensbar 10.08.2019 16:37

Takk, Morten. Jeg forsøkte å skrive og fotografere med tanke på veiledning til andre. Slik jeg selv har hatt mye glede av andres artikler jeg har lest på Peakbook. :-)