Lettvint snartur i Bærumsmarka (08.06.2019)

Start point Fossum klubbhus (207m)
Characteristic Walk
Ascents Lathusåsen (267m) 08.06.2019 13:33

Ikke alle turer går til høye fjell. Nærmiljøet har også sitt å by på. Denne turen er vel omtrent det enkleste man kan ta i Bærumsmarka - som man kaller en bit av Oslomarka i østlige Bærum.

Turen startet ved Fossum klubbhus, der noen av idrettsklubbens største stoltheter kan trene ved skiskytterarenaen. Ruten fulgte løypetraseen innover i skogen.

Skogssti fra Fossum opp mot Lathusåsen.

Flere av kulturminnene innover i Bærumsmarka har informasjonsskilt som sier litt om stedene. Slik får man vite litt om de lokalhistoriske tingene man kan se underveis.

På toppen av Lathusåsen står et skilt som sier følgende:
"Toppen av Lathusåsen "rager" 266 meter over havet. Etter siste istid for 9 - 10.000 år siden, var åsen øy i datidens Oslofjord, i likhet med Dælikollen lenger vest og storøya Kolsås. Havet sto da 220 meter høyere enn i dag, opp til det vi kaller "den marine grense".
Det trigonometriske punktet er et viktig målepunkt for kartlegging mv. Den vulkanske eksplosjonsbergarten i området har geologene kalt Lathus-profyr.
Navnet på åsen og plassen rett østenfor skriver seg fra navnet "Ladehuus" som er brukt i folketellinger på 1800-tallet."

Bjørn i Bærumsmarka! Her står den og skuer utover Østernvann.

Den beskjedne "toppen" byr på god utsikt til Holmekollåsen og Tryvannstårnet. Det er også laget til med sittestokker, bålplass. Stedet egner seg godt for telt, hengekøyer eller å bare ligge under åpen himmel.

Videre innover i skogen bærer det forbi Østernvann, drikkevannskilde for Bærum. Oisann! Der står det jammen en bjørn, en skultpur og skuer utover vannet. Jada, man er da i kondisjonerte strøk som byr på slikt!

Åbortjern, 324 moh. Oppdemmet skogstjern i Bærumsmarka og Oslomarka. Kommunegrensa krysser tjernet.

Det er godt skiltet fra Østernvann til Åbortjern. Og det går jevnt litt oppover hele tiden. De fleste stedene kan man velge mellom skogssti eller skogsvei. Sånn sett er området tilrettelagt som lavterskeltilbud for dem som trenger det.

Ved Åbortjern er det laget til rasteplasser og fine teltplasser.

Åbortjern er oppdemmet fra den tiden det var mange vannmagasiner innover i Marka for tømmerfløting. Den interesserte kan finne mange slike kulturhistoriske minnesmerker i hele Oslomarka.

En annen funfact er at kommunegrensa mellom Oslo og Bærum følger bekken opp til Åbortjern og krysser skogstjernet. I området er det tilrettelagt med sitteplasser og gode steder for telting.

Speiderhytta til Eiksmarka-speiderne.

Hytta i krysset der skogsveien går vestover mens stien går rett frem og til østsiden av Åbortjern, brukes av Eiksmarka speidergruppe.