Gaustatoppen: Bratt opp fra Rjukan og over hele fjellryggen (03.06.2018)

Ascents Gaustatoppen (1,883m) 03.06.2018 10:00
Gaustatoppen NV2 (1,818m) 03.06.2018 10:00
Gaustatoppen NV4 (1,797m) 03.06.2018 10:00
Visits of other PBEs Gaustatoppen fra Rjukan 03.06.2018 10:00
Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 03.06.2018 10:00
Klyvepunkt Gaustatoppen nordvesteggen (1,760m) 03.06.2018 10:00

Her er en spennende og spektakulær variant for den som vil gjøre noe mer enn vanlig ut av Gaustatoppen.

Bratt alternativ
Den majestetiske Telemarks-toppen trekker masse folk. Tidligere har jeg alltid gått den vanlige veien. Men noen fortalte meg om et alternativ:
Parker ved stasjonen i Rjukan sentrum, ta opp bratta, opp lia, gå hele ryggen. Så kan du ta en litt enklere rute tilbake, f.eks. ned gjennom Gausdalen på sørvestsiden.

OK, som sagt så gjort. Fikk anledning en søndag med strålende vær. Startet i Rjukan sentrum kl. 10. Kikka litt rundt før jeg fant DNT-skiltet med Gaustatoppen. Stien går ganske bratt opp gjennom skogen i lia. Men den går i siksak, så det er stort sett veldig greit å gå.

Fulgte steinura
Da jeg etter ca. en time passerte kanten på dalsiden tok jeg til venstre (østover) i et stikryss med rødmerking. Lett å finne stien, for den følger kraftlinja. Jeg fulgte stien et stykke til det var naturlig å gå av og følge steinura rett opp mot fjellryggen.

Det er helt grei klyving for den som er vant til fjellet. Men det bør være bra og tørt vær slik som jeg hadde. Anbefales ikke når steinene er våte.

Ett vanskelig punkt
Eneste vanskelige punkt var det såkalte klyvepunktet akkurat på starten av ryggen helt i nordvest. Jeg har lest om andre som klyver dette punktet. Det ville jeg ikke gjøre alene uten å ha noen å sikre sammen med.

Jeg syntes dessuten det også var litt risikabelt å gå helt fram til punktet. Man må passere et parti med blankt og sterkt hellende berg som jeg syntes var ganske eksponert. Det går i en jevn renne nedover.

Derfor valgte jeg i stedet å gå ca. 50-100 meter nedover mot høyre. Der fant jeg et sted jeg vurderte som litt sikrere å passere dette bergpartiet. Over på andre siden var det bare å klyve opp igjen og da også komme på innsiden av det vanskelige klyvepunktet.

En annen ting var at jeg måtte stoppe litt opp og få krampe i beina til å slippe. Men sånn er det jo på fjellturer når man pusher litt. :-)

Oppe på Gaustatoppens rygg. Det er ikke så smalt som det ser ut, stort sett god plass og gode tak for hender og føtter. Tårnet i bakgrunnen.

Tårn og DNT-hytte
Resten av ryggen var underbar! Helt enkel klyving og en spektakulær opplevelse. Etter hvert kom jeg til selve toppunktet der jeg endelig traff andre folk på denne strålende sommerdagen.

Turen fortsatte til tårnet og til DNT-hytta der. Så fortsatte jeg den vanlige veien ned videre sørøstover. Etter stidelet bar det etter hvert vestover og stedvis ganske bratt ned i Gausdalen. Deretter var det bare å gå og gå tilbake.

Langt var det. Sliten i føttene etter omkring 1800 høydemeter. Deilig å komme ned igjen. Jeg brukte ca. 8 timer. Min bekjente som hadde gått denne tidligere brukte 7 timer.

Jeg gikk ryggen fra nordvest mot sørøst. Jeg tror den er vesentlig vanskeligere å gå motsatt vei, særlig på det ene punktet jeg syntes var vanskelig.

Snillere versjon
Et litt snillere alternativ er å starte fra Selstali. Den rundturen blir da 4 km kortere, og man starter og slutter på 940 meters høyde i stedet for 300 meters høyde i Rjukan sentrum. Man får likevel den samme turen over fjellryggen.

Rutevalget fra Rjukan - bratt opp, langs ryggen fra nordvest, og retur gjennom Gausdalen.