Høyest i Ålesund og Ålesund pf100 komplett (22.10.2014)

Ascents Gråsteinsegga (548m) 22.10.2014
Høgekubben (461m) 22.10.2014
Kubbane (456m) 22.10.2014
Vasstrandegga (563m) 22.10.2014
Vasstrandegga SV (553m) 22.10.2014
Vasstrandfjellet (531m) 22.10.2014

Etter jobb på Hareid hadde jeg planer om en liten topptur der, men det pøsregnet så den planen ble skrinlagt. Etter at ferjeturen over til Sulesund var unnagjort og Spjelkavik nærmet seg, lettet imidlertid været så smått. En topptur jeg har hatt i tankene en stund ble dermed tatt på sparket. Kjørte på sørsiden av Brusdalsvatnet, og parkerte på Vasstranda, der sti/veg opp langs Vasstrandselva starter.

Oppe ved Langevatnet gikk turen (uten sti) strake vegen opp til Kubbane, og videre på god sti bort til Høgekubben. Med denne toppen var lista "Ålesund pf100" komplett. Dette var jeg faktisk ikke klar over før i etterkant..

Tilbake langs samme stien over Kubbane bort til østsiden av Langevatnet, der det går sti opp til Vasstrandsegga. Høyeste punkt i Ålesund er 60 meter før toppunktet på Vasstrandsegga. Her går det steinutgard mellom Ålesund og Skodje kommune. Ned igjen over et par småtopper, og langs stien rett ned til vestkanten av Langevatnet. Nede ved bilen etter to og en halv time i behagelig turtempo.

På Høgekubben - utsikt bortover Kubbane og bakerst skimtes Vasstrandsegga/fjellet i tåka