Helghornet og Konehornet - Ski og vinterlige forhold (01.05.2022)  6

Ascents Helghornet (1,371m) 01.05.2022 09:46
Konehornet (1,275m) 01.05.2022 12:38
Helghornet vesttoppen (1,352m) 01.05.2022 13:37

Det kan vel alltids diskuteres om det kan kalles vintertur når kalenderen viser første mai, men med skiføre ned til 300 moh, tørrsnø i nordsidene og på ryggene og ikke minst i rikelig monn på den korte klyvinga og klatringa opp til Helghornet, blir det her definitivt å regne som en vinterbestigning i min bok. Som følge av at ruta går opp den bratte stien til Konedalen og via tre relativt bratte sider i forskjellige himmelretninger, med skavloppbygging vinterstid både i sadelen mellom Jakta og Konehornet og langs platået opp til Helghornet vil jeg anta det ikke er mange skispor her hvert år. Desto artigere var det derfor at alt gikk som smurt når jeg og Geir hadde gått for sesongens første alpine start (i alle fall hvis man tillater seg å definere starten som påkjøringstidspunktet på Magerholmferja 0420, noe hobbyalpinister fint er tilbøyelige til å gjøre).

Selve turen gikk uten større problemer. Rutevalget opp til sadelen mellom Konehornet og Jakta fulgte ca sommereuta, men vi ble tvunget litt til venstre i toppen pga skavler. Her var det bratt snø (ca 55 grader) med tidvis litt dårlig hold i de siste 10-15 høydemeterne. Det hadde vært enklere å gå 50-100 meter lengre venstre der vi kjørte ned, men pga glidesprekker i snøen ville vi ikke oppholde oss der for lenge. Ned fra sadelen var det 10-15 cm tørrsnø på skare og fint skiføre. I stigninga opp mot platået til Helghornet var nysnøen litt solpåvirket fra dagen før men fin å gå på. Også her gikk det skavler i hele ryggens lengde, men heldigvis var det skavlfritt ca på det laveste punktet der vi gikk opp, og skia kunne beholdes på til innsteget for klatringa.

Klatringa er egentlig bare klyving de første 10 meterne før det kommer et opptak rundt grad 4. Pga mye snø på hyllene (av typen med hard skorpe som du tror er fin stegsnø når stegjernet sparkes inn, men som plutselig brekker av i 10 cm tykke flak med sukkersnø under) ble klyvinga og klatringa litt mer utfordrende enn den er på sommeren. Etter opptaket er det enkel klyving igjen i knappe 10 meter før en blokkoppsabling som sikkert føles som en trapp på sommeren, men som i dag krevde mye graving og fjerning av snø før førstemann kom seg opp. På returen sikret Geir meg fra toppen ned til rapellslyngene som ligger ca 5 meter over cruxet. Jeg satte to sikring og sikret Geir nedenfra mens han kløv ned til rapellslynga. 15-20 meter rapell ned til innsteget.

På returen gikk jeg innom sørtoppen for å ta et par bilder og Konehornet. Grei skikjøring i de to nedkjøringene, selv om det var litt gammel skredsnø noen plasser.

Siste brattkneika opp i sadelen mot Konehornet
Geir på Helgehornet
Geir tar bare bilder av fjell, så da blir det selfies for å dokumenter at jeg var med.
Helghornet sett fra Konehornet
Jakta

nesten ferdig!

Written by kobbenes 05.05.2022 10:40

Milde måne, du er heilt rå på desse vinterskiturane dine! er det berre Skorpa du manglar no?

Sv: nesten ferdig!

Written by j_snorre 05.05.2022 10:52

Artig den varianten her, der den største utfordringa nok er å finne en dag med stabile nok forhold, men likevel nok snø til at det er verdt å ta med skia :)

Kun Skorpa på Sunnmøre ja, men fortsatt ca 50 på Nordmøre før jeg kan avslutte samlekarrieren.