Geiranger - Djupdalen rundt (24.04.2022)  6

Blåfjellet (1,775m) 24.04.2022 17:42
Såthornet (1,760m) 24.04.2022 18:15
Litlesåthornet (1,577m) 24.04.2022 18:43

Prolog. Planen for dagen var å forsøke oss på Helghornet ved Øye via Konedalen. Da Geir og jeg ankom Øye ca kl 0800 hadde sola allerede fått tak oppe i den bratte sørøstsida under Konehornet og det var begynt å bli ganske varmt. I tillegg så vi at det hadde vært såpass mye skredaktivitet de siste dagene at vi raskt konkluderte med at det ville være uforsvarlig å forsøke oss på den ruta vi skulle gå. Geir visste at de nærmeste toppene jeg «manglet» lå i Geiranger ved Dalsnibba, og jeg hørte på han at han fryktet hva som ville komme da jeg snudde bilen og begynte å kjøre opp Norangsdalen igjen uten å si så mye. Etter litt småsnakk om hva vi skulle ta oss til, ba jeg han sjekke når neste ferje fra Stranda til Liabygda gikk. Det gikk ei 0845 som vi ville rekke greit. Hva med Linge-Eidsdal? Joda, den korresponderte fint med avgang 0915. Da blir det Geiranger da, Geir. Fint med litt sen start der i solsteiken, eller hva? Vi rakk Strandaferja med fire minutters margin, og begynte umiddelbart å se på kart og diskutere rutevalg og hvor mange topper vi skulle prøve oss på. Da vi kikket opp igjen fra mobilen kunne vi slukøret konstatere at ferja hadde lagt fra kai. Alt vi kunne gjøre var å rusle ut i sola, smøre oss inn med et ekstra lag solkrem og konstatere at i dag blir det sen start og lang reisetid!

Turen. Bommen på veien over til Grotli stod lengre ned enn jeg husket. Det ble derfor et par kilometer skibæring langs veien før vi kunne spenne på oss skia i 180-graderssvingen under nordveggen på Dalsnibba. Fin og bedagelig oppvarming. Herfra siktet vi oss inn på den bratte nordvente sida som avslutter i en renneformasjon før det flater ut ved Nibbevatnet. Snøen var fortsatt hard her, og vi måtte derfor over på stegjern på ca 900 moh.

Videre var det fint skiterreng til Rundegga, før vi fikk ei nydelig kort nedkjøring i tørrsnø i nordsida ned til sadelen mot Storbarden. Herfra var det igjen fint skiterreng til Storbarden.

I sørsida opp til Rundegga med Blåtinden bak
På Rundegga
Nordsida på Rundegga bak.
På Storbarden

Ned fra Storbarden hadde vi vurdert litt ulike nedkjøringsalternativer mot Djupdalen/Dyrgrava. Grunnet store skavler så vi ikke noen enkel måte og entre den store nordøstvendte flanken som går rett ned fra toppen. Vi valgte derfor å kjøre langs nordøstryggen. Det ga nesten 600 høydemeter fin skikjøring i slush, som ble toppet av at vi fikk stå noen minutter å se på en jerv som passerte nede i Dyrgrava.

Nedkjøring langs nordøstryggen på Storbarden
Nordvestsida på Storbarden har flere flotte bratte skilinjer

Fra Dyrgrava ble det et litt seigt slakere parti til topp 1489 ved Styggflærne, videre over Djupdalsegga og ut den lange ryggen til Blåfjellet, turens høyeste punkt. Herfra kunne vi skli nesten tilbake til Såthornet. Fra Såthornet ble det nok en fin nedkjøring i slush før vi labbet de siste 120 høydemeterne for dagen opp til Litlesåthornet. Her fikk vi avslutte dagen med ytterligere nesten 1000 høydemeter skikjøring i fint og vekslende terreng.

Såthornet sett fra Djupdalsegga
Såthornet sett fra ryggen til Blåfjellet
Såthornet sett fra oppstigninga til Litlesåthornet
På Litlesåthornet
Dalsnibba med sida og renna vi gikk opp til venstre