Middagshornet fra Øye (20.01.2021)  4

Ascents Middagshornet (1,322m) 20.01.2021 14:16

På tur med Øystein.

Overraskende åpen skog og greit å gå på ski langs stitraseen opp til Konedalen, selv om vi måtte dra ut noen ninjatriks for å komme oss opp med ski på beina et par steder grunnet lite snø og litt tett buskas.

Deretter relativt slakt og fint skiterreng opp den vestvendte botnen til ryggen. Her ble tida brukt til å kikke på den flotte direktelinja ned fra Jakta og en spennende variant i nordsida på Risenosa, samt den råe nordryggen til Risenosa som etter all sannsynligvis er klatreterreng.

Ryggen videre mot Middagshornet var mer ruskete enn forventet, men vi greide likevel å beholde skia på til det gjenstod 10-15 høydemeter til toppen (også her ved hjelp av mye uortodoks skiklyvingsteknikk). Her var det et enkelt klyvepunkt som nok hadde blitt tatt med hendene i lomma, hadde det ikke vært for at steinformasjonene var krydret med sukkersnø som ga meget dårlig hold og plenty av overraskelser hver gang foten ble satt ned.

Nedkjøringa kunnen ha blitt tatt rett sørvestover fra varden, men vi valgte heller å gå tilbake ca. 50 meter langs ryggen og kjøre ei kort renne slik at vi kom ned lengre inne i botnen der snøen var mindre vindpåvirket. Skia ble på helt til bilen, selv om skikjøringa i skogen foregikk på i overkant tynt og mangeartet underlag.