Småtoppsanking i Aure - Tur 6, Høglia (11.01.2020)  2

Ascents Høglia (247m) 11.01.2020 14:00

Denne helga var det skrale værmeldinger for hele fylket, men med litt bedre utsikter på Nordmøre. Jeg fikk derfor solgt inn at vi skulle dra til familien til Oda på Frei slik at hun kunne få med seg bursdagen til nevøen. Så klart under forutsetning av at jeg slapp å delta og fikk dra på tur i stedet for.

Lørdag var det meldt mye nedbør i form av regn, og det passet derfor fint å ta en treningsdag og hake av diverse smårask i Aure. Jeg rakk å få unne fire turer før regnet kom (Småtoppsanking i Aure - Tur 1, Ormbostadfjellet, Småtoppsanking i Aure - Tur 2, Høvikfjellet, Småtoppsanking i Aure - Tur 3, Bårsetfjellet og Småtoppsanking i Aure - Tur 4, Vardfjellet), og hadde flaks med at de verste bygene kom på kjøreturen mellom de de tre siste toppene (Småtoppsanking i Aure - Tur 5, Rottøyhaugen, Småtoppsanking i Aure - Tur 6, Høglia, Småtoppsanking i Aure - Tur 7, Hisåsen).

Turen til Høglia ble heller ingen høydare. Fulgte ca. samme rutevalg som janyga (Jan Arne Nygaard) hadde gjort da han var der. Han påstod i sin rapport at det var overraskende fint og krattfritt. Jeg hadde derfor kanskje i overkant store forventninger, og var ikke overbevist da jeg valset opp det første plantefeltet over jordet jeg hadde parkert ved, som etterhvert gikk over i en skrent som var av typen der du like godt kan gå over til å klatre i vegetasjonen for å karre deg opp. For så vidt helt greit videre til toppen etter den nevnte skrenten, som sikkert kan omgås både til høyre og venstre. Ylva begynte nå å bli både lei, kald og sliten, og måtte lempes med en del steder.