Småtoppsanking i Aure - Tur 1, Ormbostadfjellet (11.01.2020)  2

Ascents Ormbostadfjellet (328m) 11.01.2020 08:45

Denne helga var det skrale værmeldinger for hele fylket, men med litt bedre utsikter på Nordmøre. Jeg fikk derfor solgt inn at vi skulle dra til familien til Oda på Frei slik at hun kunne få med seg bursdagen til nevøen. Så klart under forutsetning av at jeg slapp å delta og fikk dra på tur i stedet for.

Lørdag var det meldt mye nedbør i form av regn, og det passet derfor fint å ta en treningsdag og hake av diverse smårask i Aure. Jeg rakk å få unne fire turer før regnet kom (Småtoppsanking i Aure - Tur 1, Ormbostadfjellet, Småtoppsanking i Aure - Tur 2, Høvikfjellet, Småtoppsanking i Aure - Tur 3, Bårsetfjellet og Småtoppsanking i Aure - Tur 4, Vardfjellet), og hadde flaks med at de verste bygene kom på kjøreturen mellom de de tre siste toppene (Småtoppsanking i Aure - Tur 5, Rottøyhaugen, Småtoppsanking i Aure - Tur 6, Høglia, Småtoppsanking i Aure - Tur 7, Hisåsen).

Turen til Ormbostadfjellet er muligens finere fra østsida, men varianten jeg fulgte opp er også helt ok. Startet i mørket med hodelykt langs en dårlig skogsvei som begynner på motsatt side av avkjørsla til Imarbu. Den gikk over i et svakt hjortetråkk som var såpass bratt et lite stykke at vegetasjonen måtte tas i bruk for å komme seg opp. Oppe på ryggen gikk det flere litt tydeligere tråkk i retning toppen, som riktignok var litt vanskelig å følge i mørket når hodelykta ga seg og det var snø på bakken. Ned igjen fikk jeg lyst å teste det som ser ut som en dal/renneformasjon på kartet. Det var bare en middels god løsning, ettersom dalen er ei eneste stor og noe løs steinurd.