Elgklinten - Høyest i Åsnes (31.10.2020)

Ascents Elgklinten (634m) 31.10.2020
Visits of other PBEs Elgklinten parkeringsplass (474m) 31.10.2020

På denne grå og våte dagen kjørte vi via Flisa og langs Vermundsjøen før vi svingte av sydover rett før svenskegrensa ved Linna. Var da på vei 2090 noen kilometre før vi svingte oppover i skogen. På skiltet står det Furuberget og Finnskogleden. Her er det en stor og fin parkeringsplass "Elgklinten parkeringsplass" man kan parkere. Bommen sto åpen men vi tok ingen sjanser så vi gikk. Ved bommen sto det ett skilt om at "jakt pågår". Det ble vi litt nervøse av, men så ingen jegere. Tok til venstre i første kryss. Opp en en bakke sto det 4 hus. Ved neste kryss kan man enten gå rett frem og ta "grense-gata" til toppen eller gå vei/stien rundt. Vi valgte å gå vei så vi tok til høyre her. Så var det venstre ved neste kryss og følge traktorveien som til slutt ble en liten sti helt opp til toppen. Det viste seg i etterkant at det går en sti litt mer på tvers som kan være raskere. Fin riksrøys på toppen. Moro å ta rastepause med ett bein i Norge og ett i Sverige. Dessverre så var ikke utsikten noe å skryte av, men vi hadde uansett en fin tur.