Roalden (28.07.2013)  4

Start point Senjahopen
Ascents Roalden (862m) 28.07.2013

Våknet ca. kl.7 etter å ha sovet i bilen min. Det var første gang jeg hadde erstattet mitt telt med min bil og stort sett gikk det ganske bra. Dessverre var det tett tåke på kystområdene i dag og så fikk jeg ikke en solrik start på dagen. Hadde derimot ikke store turplaner i dag, og hovedmålet var Roalden. Husker ikke hvorfor jeg hadde lyst for en tur til dette fjellet men en fordel var at det var bare en 5 eller 10 minutters kjøretid til Senjahopen fra Ersfjorden og jeg begynte dagen ganske rolig.

Første glimt av sola etter å ha kommet over tåke

Parkerte på en liten parkeringsplass ved en gravlund like etter krysset mellom veien til Senjahopen og veien til Botnhamn. Et skilt var ganske nyttig og viste meg den riktige ruta opp Roalden. Stien kan beskrives (kanskje) som 'naturlig' og jeg synes den var veldig fint. Lett å gå og snill på knærne for det ikke var noen stein de første 300-400 hundre høydemeterne. På en måte var det faktisk bra at det var tåke i dag, for det betydde at temperaturen ikke var så høyt da jeg gikk første partiet av turen. Uansett, da jeg kom litt over skogsgrensen forsvant mesteparten av tåken og endelig sto jeg under sol og en utsikt mot mange topper som plutselig dukket opp rundt meg.

Utsikten mot Burstinden på annen siden av skaret
Breidtinden, Litlehesten og Store Hesten i sikt

Fortsatte å følge rødmerkene som jeg så var på noen steiner og gikk på en slags rygg som førte opp til skaret mellom Burstinden og Roalden. Tok ikke så mye tid før jeg nådde dette, og herfra ruvet opp mange flere spisse tinder i sikten min. Jeg hadde ikke lagt merke til de andre toppene i området på kartet mitt før jeg dro ut på tur, og så hadde ikke tenkt på hva som jeg skulle se på turen. Fint å bli overrasket av og til! Synes turen skulle blitt enda finere dersom jeg ventet til kvelden, men denne gangen var det en vanlig dagstur. En flott vanlig dagstur likevel. Fra skaret gikk jeg på høyre flanken. Det var en del løs stein, men jeg syntes det var stort sett bra å gå bare rett opp. Tok noen bilder av både Breidtinden, Litlehesten og Store Hesten som fylt opp utsikten min. Det var uansett en god unnskyldning for å ta en liten pause og kjøle meg ned i brisen.

Flere panoramabilder

Da jeg endelig nådde toppryggen, fikk jeg øynene mine på et svært kult fjell som jeg aldri hadde sett før. Det var fire distinkte hakk på ryggen til høyre siden av toppen. Noterte at jeg skulle ta en titt på kart og sjekke ut navnet av fjellet (det var Fuglan jeg så). Sikkert mange andre interessante topper som jeg så fra Roalden, men det var dette fjellet som var mest minneverdig. Mine bildepauser førte til at jeg brukte relativt mye tid på å gå den siste ryggen før jeg kom meg på toppen av Roalden. Av og til er det veldig fint å gå alene og bestemme meg for å ha så mange pauser som jeg vil, hvor og når jeg vil :-) Like før toppen av Roalden er det en liten kasse med en like liten bok som kan signeres. Den siste signaturen var for tre dager siden. Fant en flott sitteplass en liten vei fra toppen og spiste lunsj der. Skjønte at jeg ikke hadde tatt noe solkrem på meg, og så trodde at det skulle bli lurt å gjøre sånn. Litt dumt at jeg fikk litt krem på en av mine øyne, og resten av toppopplevelse var noe ødelagt med en sår øye.

En av mange pauser på veien opp
Litt nord for toppen

Turen ned var det samme som turen opp, men bare litt raskere. Satte pris på at mesteparten av stien fra skaret ned til veien var på en myk bakke, for det ikke var den slakeste stigningen. Tåkegrensen hadde ikke flyttet i løpet av turen og så var siste 20 minuttene litt kjedelig. Rakk ferge kl.15 som ev av de siste bilene i køen. Det var heldig!

Utsikten mot Fuglan

Deja vu

Written by 500fjell 08.08.2013 00:35

Senja er bare herlig på sommeren! Fikk litt deja vu av å se bildene dine med sol på topper som stikker opp fra tåkehavet. Minnet en del om Senja på langs turen jeg hadde i fjor i militæret http://peakbook.org/tour/41540/Senja på langs.html :)