Sørvestre Ullstinden (10.10.2023)

Start point Snarbyeidet (174m)
Ascents Sørvestre Ullstinden (1,078m) 10.10.2023

Etter en måned med kjølig og vått vær, ble det plutselig skiføre i fjellet igjen! Det var meldt sol og påskevær på tirsdagen og det var ikke vanskelig å overtale Agathe til å bli med på sesongens første topptur. Dette måtte bli dagen for å komme oss ut da det var meldt mer vind fra onsdagen av. Ullstinden pleier å være en favoritt tidlig på sesongen, så denne virket som et naturlig valg for dagens tur, men i motsetning til midt på vinteren var det ikke iskaldt da vi ankom parkeringsplassen. Kanskje "bare" -7. Jeg hadde vært noe usikker på hvordan snødekket kom til å se ut i lavlandet da det var fremdeles lite snø på Kvaløya ihvertfall. Men fordelen med Ullstinden er at parkeringsplassen ligger omtrent 100 moh så det var akkurat nok snø til at vi kunne ta skiene på rett fra parkeringa - dog kvaliteten på snøen her ikke var særlig fin. Gjennomslagsskare opp til ca. 200-250 moh gjorde at vi ikke gledet oss veldig til å kjøre ned akkurat her. Men snøen endret seg raskt til finfin puddersnø og derfra ble det et ordentlig tråkkearbeid på oss begge helt til topps da det ikke var noen gamle spor å se og heller ikke noen andre folk på fjellet i dag. Tok en del tid, men det var herlig å være ute og vi nøt dagen maks og tok masse bilder. Dette var uten tvil den tidligste jeg har noensinne gått på toppturski og selv om det var fremdeles tynt snødekke, kjørte jeg kun på en stein med litt forsiktig skikjøring. Det var ikke en mangel på smiler i ansiktet i dag!

Tenk at dette var knapt midten av Oktober!
Påskestemning
Agathe smiler hele dagen
Vi delte tråkkearbeidet ;-)
Nesten på toppen
Vannet var ikke helt frosset enda