Saltdalstinden (02.02.2022)

Start point Sørbotn (9m)

Det ble nok en finværsdag denne uken som måtte utnyttes på tur. Jeg hadde kun vært på Lille Blåmann dagen før, men det var nydelig puddersnø og jeg ble litt sliten etter å ha tråkket spor hele veien til toppen (noen ulemper av å gå en kjempetidlig tur før jobb). Jeg var derimot ganske ivrig for å avspasere i dag og gå en noe lengre tur da skiføret var bra og snødekket var ganske stabilt. Noe som ikke skjer så veldig ofte tidlig på sesongen. Foreslo en tur til Saltdalstinden og Innika var ikke vanskelig å overtale. Jeg husket godt en fin tur jeg hadde på Saltdalstinden tidlig i februar 2017, så jeg håpet at det skulle bli like flott denne gangen også. Det var kaldt (-14) nede ved parkeringsplassen ved Ramfjorden og beina ikke hadde vendt seg til kulden enda så det ble en veldig rolig start på tur med dunjakken på! Det var ikke før vi hadde gått hele innmarsjen og hadde kommet frem til foten av første bakken at jeg endelig følte meg varm nok til å ta av dunjakka.

Heldigvis for oss var det allerede tråkket et ganske OK spor så vi brukte disse så langt vi orket (ihvertfall til de ble plutselig brattere). Fin snø hele veien men litt mer vindpakka da vi nærmet oss traversen. Det hadde vært en ganske kjølig opplevelse så langt og vi ønsket å få litt solskinn i ansiktet nå etter å ha gått i skyggen i timesvis. Men det så dessverre ut til at vi hadde kommet oss ut på tur bittelitt for seint og måtte hele tiden ser skyggen trekker seg oppover fjellet. Til slutt droppet vi planen om å komme oss opp på den vanlige skitoppen og bestemte oss for å gå opp til skaret som noen andre hadde gått opp sannsynligvis dagen før. Der var det ihvertfall mye sol i fjellsiden.

Sporet hadde blitt til dels nedføyket der vinden hadde tatt, men ellers var det fremdeles mye ubunden snø som måtte nytes. Oppe på ryggen gjorde vi oss klare til å kjøre ned før sola forsvant bak fjellene igjen og det ble en herlig opplevelse. Masse pudder og ingen andre folk på fjellet! Det tok ikke lang tid før det ble slutt på den fine nedkjøringa og deretter ble det litt staking for å komme oss tilbake til løypa hvor vi fikk skli ned til brua og parkeringsplassen igjen. Nok en kvalitetstur med Innika :-)

På vei innover Saltdalen
Fremdeles i skyggen
Mer skygge
Mer skygge #2
Endelig sol!!
Ble ikke lenge før sola forsvant igjen
Parkerte skiene her og gjorde oss klar for å kjøre ned
Det var verdt timesvis i skyggen :-)