Breidstulfjellet (17.05.2024)

Ascents Breidstulfjellet (819m) 17.05.2024 09:23
Visits of other PBEs Kroksbekk P-plass (340m) 17.05.2024 08:13
Breidstulfjellet med Skrim i bakgrunnen

PF100-topp på Skrim i Kongsberg. Jeg kjørte inn til Kroksbekk P-plass ved Lille Lauarvannet på nordsiden av Skrim.

Turen starter behagelig på vei opp mot Hoensetra. Om man ikke ønsker å gå på veien helt opp til setra, så går det en sti parallelt med veien oppover lia.

Ved idylliske Hoensetra fortsetter turen på blåmerka sti oppover mot fjellet. Det var overraskende mye snø der fortsatt så tempoet ble deretter. Men framdriften var stødig og etter hvert kom jeg til stidelet hvor man kan velge om man vil gå mot Styggmann eller Sørmyrseter. For Breidstulfjellet er det stien mot Sørmyrseter som gjelder, dog ikke lenger enn til første myr. Der er det på tide å si farvel til stien og finne en passasje opp til fjellet. Det er en del stup rundt omkring, men ved myra er det en rimelig grei passasje forbi disse.

Det sister stykket opp til toppen er ganske greit. Det verste av skog har man lagt under seg og det er lettgått opp til Breidstulknatten, som er det høyeste punktet på Breidstulfjellet.

Utsikten fra toppen er flott, men i dag var det litt disig, så det var vanskelig å se det aller fjerneste som er mulig å se fra en Skrimtopp.

Ned igjen gikk jeg samme vei som jeg kom opp.