Slettefjell (24.06.2023)

Ascents Slettefjell (905m) 24.06.2023
Slettefjell

Dagens andre tur, denne gang på sørsiden av Nedalen. Jeg kjørte så langt jeg kunne opp lia langs Vestmannåa.

Det skulle ikke være noen sti å følge fra denne siden av Slettefjell, og det var det ikke heller. Men jeg var heldig og fant et svakt ATV-spor som jeg fulgte et stykke. Håpet var at jeg kunne følge dette sporet helt til topps, men det håpet forsvant da sporet etterhvert dro ned mot dalen. Jeg hadde da heldigvis kunnet følge det gjennom det tjukkeste av granskog, og var bare et lite steinkast fra å være oppe på snaufjellet. På nordflanken av Slettefjell går snaufjellet ganske langt ned i dalen, og det var her jeg kom opp.

Det siste stykket mot toppen gikk greit når jeg kunne slippe å trøkke meg gjennom granskogen.

På toppen var det flott utsikt i alle retninger. I nord kunne jeg se dagens første turmål, Nedalsfjell. Og ellers er utsikten ganske lik det man har av utsikt i Trillemarka. Andersnatten var nå noe nærmere enn den var på Nedalsfjell.

Ned fra toppen gikk jeg rake veien ned mot bilen. Det ble en bratt tur ned gjennom tett granskog. Det går greit i nedoverbakke, men jeg er glad jeg ikke valgte den ruta opp.