Måneskinsheia (26.07.2022)

Ascents Måneskinsheia (520m) 26.07.2022 13:37
Visits of other PBEs Vakkertjernheia utsiktspunkt (522m) 26.07.2022 13:48

Det begynner etterhvert å bli vanskelig å sy sammen flere fastmarker til en tur. Trolig blir det en del småturer for å fullføre de siste fastmerkene. I dag skulle jeg ta to med utgangspunkt i Eikseterveien.

Den første turen, Måneskinsheia, startet fra Eiksetra. Jeg gikk først bort til Solvang, på forlengelsen av veien jeg hadde kjørt til Eiksetra. Deretter ble det skogsbilvei sørover mot Vrangen. Jeg krysset over demningen på Vrangen og fortsatte på sti opp lia mot Måneskinsheia. Da jeg var på høyde med toppunktet tok jeg av stien og gikk rett bort til toppen. Vegetasjonen her er tynn, så det er lett å få oversikt.
Det står en liten varde på toppunktet. Ikke all verdens utsikt fra toppen, men man ser jo i alle fall bort mot Hoggskollen mellom noe vegetasjon.

Fin utsikt finner man et par gode steinkast sør for Måneskinsheia. På Vakkertjernsheia er det et flott utsiktspunkt med sikt vestover. Egentlig så er vel dette utsiktspunktet starten på Tverråsen som strekker seg sørover mot Tverken. Det går i alle fall loddrett ned fra utsiktspunktet, slik det gjør på tilsvarende utsiktspunkt lenger sør på åsen.

Jeg ruslet på sti tilbake mot Eiksetra igjen. I et stikryss som ikke stod på kartet gikk jeg feil og havnet etterhvert på veien mellom Eiksetra og Solvang, vesentlig nærmere Solvang enn det jeg skulle. Men ikke noe stress med det. Det er så korte avstander på denne runden at det ikke er forbundet med stor fare å ta en annen sti enn det som var planlagt. Jeg så uansett Farsjø under meg hele tiden, så det var full kontroll.