Styggemann (09.07.2022)

Sandågrotta inngang 4 (340m) 09.07.2022 10:40
Styggemannshytta (871m) 09.07.2022 12:22
Kroksbekk P-plass (340m) 09.07.2022 13:44

Endelig tilbake på Skrim igjen. Og denne gangen var det ikke Skrimtoppen som var målet, men Styggemann. Jeg har vært på Styggemann 3 ganger før. Alle de gangene har jeg kommet sørfra, over Sørmyrseter. For å få en forandring ville jeg denne gangen gå fra nordsiden.

Jeg kjørte inn til en parkeringsplass ved Lille Lauarvannet, og gikk videre derfra. Planen var å gå opp dalen vest for Evjuseterfjell, og så gå i terrenget når jeg var kommet over tregrensa. Den planen ble ikke gjennomført på noen god måte.

Det gikk riktignok fint et godt stykke, men etter jeg tok av fra stien og gikk over Brenteskarva, ble ting straks mye verre. Jeg endte opp med å måtte navigere gjennom kronglete terreng med tett krattvegetasjon. Slik fortsatte det inn til og rundt Rønseterknatten og videre oppover en dal mot Styggemann.
Når jeg endelig fikk se toppen var det verste over. Da var det bare myrer og den siste kneika opp mot toppen igjen. Men leggene var godt rispet opp etter turen gjennom krattene. Det skal ikke bli godt å få de inn i en varm dusj.

Den siste kneika opp mot toppen fulgte jeg sti igjen. Sikkert en sti som snor seg rundt fjellet og forsvinner vestover. Jeg skulle følge den nedover mot bilen.
På toppen fikk jeg virkelig merke at det var en vindfylt dag. Det var bare såvidt jeg klarte å holde mobilen stille nok til å ta noen gode bilder. Utsikten fra Styggemann, og forsåvidt Skrimtoppen ikke så langt unna, er av de bedre vi har i søndre Buskerud.

Ned fra toppen kunne jeg følge blåmerka sti helt tilbake til bilen. Det ble en betraktelig enklere tur enn opp. Først var det en etappe ned fra Styggemann, til et platå som jeg fulgte vestover et par kilometer til stien kaster seg ned en dal og går helt ned til Hoensetra.
Det var bra sti hele veien, så det er mye som tyder på at den er en del brukt. Og jeg traff jo også 7 mennesker på min vei ned.

Fra Hoensetra fulgte jeg veien ned til parkeringsplassen på Krokbekksletta, og derfra på en gammel skogsbilvei inn til, og langs, Lille Lauarvannet til parkeringsplassen med bilen min.