Breidsethovda (12.06.2021)

Dette skulle vise seg å bli en enkel tur opp på en ikke altfor høy topp. Jeg har jo tidligere sett over mot Breidsethovda fra både Hallandsfjell og Byggjingen. Nå var det på tide å legge turen dit.

Jeg kjørte inn Åsbøsterdalen så langt det gikk an for ikke-hytteeiere. Det er en relativt stor parkeringsplass rett på nordsiden av Breidsetvatnet, og her forlot jeg bilen.
Jeg sleit litt med å finne rett sti til å begynne med. Alle hyttene her nede gjorde det litt vanskelig å finne en grei vei ut, men jeg fikk etterhvert rota meg fram til stien jeg skulle følge det meste av turen.

Til å begynne med gikk stien gjennom et vegetasjonsbelte hovedsakelig bestående av bjørk. Etter en god økt i bjørkeskogen var jeg ute på snaufjellet, og jeg kunne faktisk se rett mot dagens turmål. Jeg kunne ha tatt en direkterute opp på toppen gjennom lyngen, men det virket smartere å følge stien opp selv om den gikk i en litt videre bue rundt toppen.

Det ble en god økt på stien til den endelig flatet ut oppe på toppen. Der fikk jeg endelig se det viddelignende landskapet vestover mot Lufsjå. Innsjøen var såvidt synlig langt der borte.

Nå var det på tide å forlate stien og gå det siste stykket opp til toppen uten annen visuell hjelp enn toppvarden på Breidsethovda. Det ble en pen spasertur i lettgått terreng, og det tok ikke lang tid før jeg var borte ved varden.

Det var fin, men ikke spektakulær utsikt fra toppen. Man ser nærliggende fjell og områder. Gaustatoppen er naturligvis synlig i sør, og vestover ser man mot Borgsjåbrotet. Østover ser man over Åsbøseterdalen til Hallandsfjellet og Krosstjønnhovdun.

Ned igjen tok jeg direkteruta gjennom lyngen og kom utpå stien igjen rett før bjørkeskogen begynte. Derfra var det bare å følge stien ned til bilen.