Oppsalåsen (23.12.2020)

Kraftkollen (481m) 23.12.2020 09:44
Visits of other PBEs Opsahlåsen (351m) 23.12.2020 09:44
Rotuveien parkering (373m) 23.12.2020 09:44

Ryktene ville ha det til at det er et fint utsiktspunkt rett nord for Kraftkollen / Glasåsen i LIer. Sånt må man jo finne ut av.
Det var lille julaften, og jeg kjørte bilen opp til friluftsparkeringen ved Kraft.
Første del av turen handlet om å komme seg opp på Kraftkollen. Jeg har gått den ruta et par ganger før, så jeg var ikke usikker på veivalget. Nytt siden sist jeg var der, er at det er hogd på toppen, slik at det har blitt bedre utsikt derfra, særlig østover mot Oslo.

Turen videre gikk langs turløypa mot Glasåsen, men når jeg kom til stedet hvor stien svinger vestover under kraftledningen, fortsatte jeg videre rett fram, forbi Sørsetra og etter hvert ut på en skogsbilvei. Denne fulgte jeg videre nordover. Jeg kunne følge den et godt stykke, før jeg måtte følge med for å fange opp en sti som skulle ta meg helt ut til utsiktspunktet på Oppsalåsen.
Stien var stor og tydelig, så ikke noen stor sjanse for å gå forbi den. Det var en koselig sti gjennom litt forskjellig terreng og vegetasjon de 300 metrene jeg måtte gå ut til pynten.

Utsikten over Lierdalen var utrolig fin fra pynten. Man ser dalen fra Hørtekollen i nord til Drammensfjorden i sør. Et campingbord er satt opp der også for de som vil spise nistepakken sin der. Jeg gjorde ikke det. Nøyde meg med å ta litt bilder, og begynte på hjemveien.
Jeg gikk nesten samme vei tilbake som jeg kom, men i stedet for å gå over Kraftkollen en gang til, valgte jeg ruta via Glasåsen.

Det hele ble en tur på 7 kilometer, som tok 2 timer.