Hallandsfjellet (29.08.2020)

Ascents Hallandsfjellet (1,177m) 29.08.2020 12:20
Rosetvatnet

Helgens tur gikk til Hallandsfjellet, rett sør for Rødberg. Jeg kjørte opp på fjellet på vestsiden og parkerte rett nedenfor Gvamsetra. Derfra gikk resten av turen til fots.

Jeg kunne følge en hyttevei et stykke, men ble ledet ut i terrenget da jeg nærmet meg gården i enden av veien. Derfra var det bare å følge et dårlig tråkk opp lia til jeg etter hvert ble fanget opp av veien fra Hallandssetra. Den fulgte jeg sørover til den ble til en vanlig sti. Stien kunne jeg følge et godt stykke, helt opp til Rosetvatnet. Derfra var det mulig å se dagens mål.

Jeg kunne fortsatt på stien. Den går rundt vannet på sørsiden og snor seg opp lia til Hallandsfjellet. Men det virket kortere å gå på nordsiden av vannet, halvveis ned og så ta opp et dalsøkk derfra. Og siden jeg var på snaufellet var det greit å holde oversikt på hvor jeg var.
Det var greit å gå opp dalsøkket, men tungt. Jeg endte opp på skaret mellom Hallandsfjellet og Hallandsfjellet Øst. Det var sistnevnet som var mitt mål, så jeg tok et magadrag og la i vei på den siste kneika opp. Det var ikke snakk om mer enn snaue 100 høydemeter, så det gikk greit.
Utsikten fra toppen var torslagen i de fleste retninger. Nordover var fjellene mellom Uvdal og Tunhovdfjorden. Vestover var det utsikt mot fjellene rund Lufsjå. Østover dominerte Trillemarka. Sørover ble utsikten blokkert av andre fjell i det samme fjellmassivet jeg selv stod.

Nedover igjen fulgte jeg stien jeg kunne ha valgt å gå opp. Det medførte en liten omvei rundt Rosetvatnet, men været var fint og jeg hadde ikke dårlig tid, så det var bare kos. I vestenden av vannet var jeg tilbake på kjente stier, og gikk akkurat samme vei tilbake til bilen som jeg kom opp.
En tur på 7,6 km og 2,5 timer.