Ustetind (09.08.2020)

Ascents Ustetind (1,376m) 09.08.2020 10:26
Visits of other PBEs Tuvavegen parkering (1,240m) 09.08.2020 10:07
Ustetind

Dette skulle vise seg å bli sesongens korteste tur. Ustetind var mest sannsynlig mitt første møte med en skikkelig fjelltopp, tidlig på 80-tallet. Jeg har ikke vært der siden.
Det er i praksis to veier å gå opp på Ustetind; fra nord, på Ustaosetsiden og fra sør, fra Tuvaveien. Siden jeg har gått opp fra Ustaoset tidligere, følte jeg for å prøve fra Tuvavveien denne gangen. Bilen ble parkert i en parkeringslomme rett sør for toppen.
Jeg kunne allerede fra bilturen se at dette ville bli en tur uten mye svette. 1,5 kilometer viste skiltet som pekte mot toppen.
Den første kilometeren gikk i slak motbakke, mens den siste halve kilometeren var noe brattere opp mot toppen.
Utsikten fra toppen var like bra som jeg husket. I sør ligger Hardangervidda som et teppe. Man ser tvers over vidda til Gaustatoppen i sør. Vestover dukker Hårteigen opp før man så får øye på Hardangerjøkulen. Nordover tar massive Hallingskarvet opp nesten hele synsvidden. Ustaoset plasserer seg fint i foten av Hallingskarvet.
Turen tilbake til bilen gikk i omtrent samme trase som veien opp.
Totalt var turen på 3 kilometer og 1 time.