Skarpnor (27.06.2020)

Ascents Skarpenord (1,215m) 27.06.2020
Skarpnor

Skarpnor er en karakteristisk fjelltopp på østsiden av Tunhovdfjorden. Jeg har sett den flere ganger fra bil, men aldri vært oppe på den. Det skulle jeg gjøre noe med i dag.

Det var vanskelig å finne veier inn i terrenget som kunne bringe meg litt nærmere målet, så jeg endte med å parkere nede ved hovedveien langs Tunhovdfjorden, ved Nore laft. Derfra går det merket sti opp mot Skarpnor. 6 kilometer stod det på skiltet nede ved veien.

Turen starter på fin hyttevei som naturlig nok endte i noen hytter etter en snau kilometer. Derfra gikk blåmerkinga langs et traktorspor videre. Det dukket etter hvert opp flere skogsbilveier, og jeg klarte å miste blåmerkinga. GPS’en gjorde at jeg hele tiden hadde kontroll, så jeg gikk rett mot Rimskeidtjønne hvor jeg atter ble gjenforent med blåmerket sti.

Fra Rimskeidtjønne var det greit å følge stien videre, først gjennom et flatt og myrete område, før det deretter ble en liten kneik opp mot stien fra hyttefeltet på Slåtteliåsen. Samlet i en felles sti videre var det i alle fall ikke noe problem å følge den. Jeg nærmet meg tregrensen, og det medførte at terrenget endret seg litt. Det gikk slakt oppover nede i skogen, men det ble merkbart brattere da jeg nådde snaufjellet. Det var bare å sette ned tempoet og ta pauser underveis.

På et tidspunkt oppdaget jeg et enslig reinsdyr som gikk og beitet nær toppen. Det var ikke all verdens lettskremt, så jeg fikk fisket fram kameraet og tatt noen bilder av det.

De siste meterne mot toppen gikk greit unna, og jeg kunne slå meg ned ved varden. Utsikten fra toppen er prima. Det var riktignok veldig disig da jeg var der, så jeg fikk ikke full uttelling av utsikten. Men ned mot Norefjorden så jeg. Det samme gjorde jeg vestover mot Fauskofjellet og Tunhovdfjorden, som nå var full av vann. Østover kunne jeg se Haglebufjellene og Hallingnatten. Det koseligste så jeg rett under meg mot øst, Vadsetvannet hvor jeg har vært en del ganger som barn.

Ned igjen gikk jeg akkurat samme vei som jeg kom opp. Det var en tur på 11 kilometer som tok 3 timer.