Den Runde Kollen (20.06.2020)

Ascents Gaulsnatten (859m) 20.06.2020
Den Runde Kollen (874m) 20.06.2020
Den runde kollen

Dagens turmål var Den runde kollen i sørenden av Trillemarka. Fra veien mellom Sandsbråten og Lyngdal tok jeg inn Grytelvvassdraget og kjørte så langt jeg kunne komme. Ved et hyttefelt ved Nedre Tråtjønn var det ubønnhørlig stopp, og turen måtte fortsette til fots.
Det går ikke sti helt fram til Den runde kollen, men det går stier i terrenget som kunne ta meg et godt stykke mot målet.

Første del av turen gikk i et flatt, myrete område inn mot Øvre Tråtjønn. Derfra går stien langs bekken mellom Store Øytjønn og Øvre Tråtjønn. Ved Store Øytjønn kunne jeg fortsette på stien langs vannet til jeg var helt i nordenden av det. Derfra var jeg nødt til å finne veien til toppen på egenhånd. I praksis var jeg ved foten av høydedraget Den runde kollen er en del av, så det handlet bare om å finne riktig retning, og så gå oppoverbakke til det ikke var mer oppoverbakke igjen.

Skråningen var sydvendt og en del av et lite dalføre, så det manglet ikke vegetasjon å forsere. Terrenget for øvrig var typisk Trillemarka, kronglete, så framdriften var treg men stødig.
Etter hvert kom opp i mer åpent lende, og fikk første glimt av målet rett foran meg. Da var det ikke mange hundre meter igjen. Og en god del av den strekningen gikk på myr, før jeg kunne gi meg i kast med den siste stigningen til toppen.
På toppen var det kjempefin utsikt over det sørlige Trillemarka. Og det markerte Tekslehogget er lett synlig i sør.
Etter å ha nytt utsikten en tid begynte jeg på veien ned til bilen. For å få en slags runde av det bestemte jeg meg for å følge ryggen på kollen sørover. Den går i praksis helt ned til parkeringsplassen., men er uten sti, så det ble en nedtur hvor GPS’en aldri var langt unna. Ryggen var lang og bred, så den var ikke helt lett å ha oversikt over. Vegetasjonen og terrenget gjorde ikke ting enklere, men med GPS’en fikk jeg navigert meg trygt ned til bilen.
Turen var på 6,5 kilometer og tok drøyt 2 timer.