Rognliåsen (02.05.2020)

Ascents Rognliåsen (550m) 02.05.2020 10:41
Rognliåsen

På tide med en ny kommune. Ikke det at jeg er ferdig med alle PF100 toppene i Kongsberg, men for avvekslingens skyld ville jeg prøve en topp i Flesberg. Valget falt på Rognliåsen, helt syd i Flesbergs del av Holtefjell.
Det er ingen åpne veier inn i terrenget som kan korte ned turen, så jeg kjørte inn Lurdalen og satte fra meg bilen i en lomme ved veien, rett nord for Ulland, ved Aslaksrud.
Jeg kunne følge en av de stengte veiene et veldig langt stykke mot målet. Egentlig er det deilig å bare kunne roe ned på skogsbilveier for en ukomplisert tur inn.
Jeg kunne følge veien et par kilometer inn, måtte bare huske å ta til venstre i det eneste veiskillet som var der. Veien til venstre går på vestsiden av Rognliåsen, og jeg fulgte den inn nesten fram til Gransetdammen. Derfra var det å følge terrenget opp mot toppen.
Jeg hadde sørget for å ta av veien på et sted hvor vestsiden av Rognliåsen er passe slak å forsere. Det var et greit terreng å gå i. Tynn gran- og furuskog som ga god oversikt. Da var det enkelt å bare klyve opp til ryggen av Rognliåsen. Derfra var det bare å følge ryggen nord- og oppover til det var nedoverbakker på alle kanter.
Utsikten fra toppen var ikke storveis, til det var det altfor mye skog der oppe. Men enkelte glipper i vegetasjonen var det. Så jeg kunne se over til Blefjell og Jonsknuten. Også et kommende turmål, Dronningkollen, var synlig. Men kanskje mest hyggelig var det å kunne se min barndoms fiskvann, Langvannet, langt under meg og rett nord for toppen.
Tilbakeveien gikk sørover langs hele ryggen av åsen. Den går i praksis helt ned til veiskillet jeg nevnte tidligere. På grunn av den tynne skogen var det ikke veldig vanskelig å følge ryggen nedover. Jeg kom ned akkurat i veiskillet, og derfra var det bare å følge veien tilbake til bilen.
Turen var på snaut 7 kilometer og tok snaut to timer.