Hajeråsen (18.04.2020)

Ascents Hajeråsen (578m) 18.04.2020 12:27
Hajeråsen

Dagens siste turmål var Hajeråsen. Den ligger rett øst for Skroppfjell, kun en elv skiller de to fjellene. Jeg kunne ha vurdert å ta disse to toppene sammen, men dalsidene var så bratte at jeg valgte å dele de opp i separate turer.
Jeg kjørte bilen litt videre. Jeg hadde håpet å komme inn til Reinesetra, men ble stanset av is lenge før det. Dermed ble det plan B for oppstigning.
Jeg gikk inn veien til Reine-Maurtjern og tok av rett opp lia mot øst herfra. Det var bratt og kronglete med mye småtrær. Jeg kom etter hvert til et dalsøkk jeg kunne følge et stykke. Her var det for det meste granskog, heldigvis ikke så tett som på Skroppfjell.
På toppen av myrdraget jeg hadde fulgt måtte jeg endre kursen litt og komme meg mer mot øst. Da ble det en ny bratt li. Heldigvis ikke så lang, og på toppen endret terrenget seg. Granskogen forsvant og gav rom for mer åpen furuskog med lyng og myr. En god del snø var det også her, og heldigvis var den slik at det var mulig å gå på den uten å tråkke gjennom.
Hajeråsen er litt flatere og større på toppen enn Skroppfjell, såå det var litt vanskeligere å se hva som var toppunktet. GPS’en ble redningen her. Med den klarte jeg å navigere trygt fram til toppen.
Var utsikten dårlig fra Skroppfjell, må vi kunne si at den var direkte elendig her. Men som på Skroppfjell fant jeg en åpning på vei opp hvor jeg kunne se både Skrim, Knuten, Blefjell og Gaustatoppen.
Jeg ruslet ned igje samme vei som jeg kom opp.
Turen var på 3,2 kilometer og tok 1 time og 20 minutter.