Ringkollen (26.07.2019)

Ascents Ringkollen (702m) 26.07.2019 11:42
Visits of other PBEs Ringkollen parkering (595m) 26.07.2019 11:31
Ringkollen

Dette var hovedsakelig en tur for å fotografere kirker i Ringerike, men når jeg først var der oppe så tenkte jeg det kunne være greit å få med seg en tur opp til Ringkollen også. Jeg måtte jo uansett opp til skianlegget der for å få fotografert kapellet der.
Turen fra parkeringsplassen og opp til toppen av Ringkollen er ikke mer enn en kilometer med 100 høydemeters stigning, så det er ikke så mye å berette fra den. Det går oppover på god sti hele veien. Ikke veldig bratt, men jeg ble svett i varmen.
På toppen står det et par hytter. Skiforeningen har den ene. Den andre kjenner jeg ikke eierforholdet til.
Ringkollen ligger ikke høyere enn at vegetasjonen er relativt tett på toppen, men vestover er det rimelig fri sikt, og en veldig god utsikt over Tyrifjorden og Hønefoss. Siden temperaturen var i ferd med å nærme seg 30 grader, var det også mye varmedis så utsikten ble betydelig hemmet av det.
Turen ned gikk samme vei som jeg kom opp. Hele turen var på 2 kilometer.