Skapertjern (31.05.2019)

Stuvstjern

Sommerens første tur uten å ha noe annet oppdrag enn å bare kose seg i skogen og samle Ti på topp-innsjekkinger. I vestre delen av Kjekstadmarka ligger det til rette for å klare tre av de på en tur. Kanskje ikke helt i kampanjens ånd, men det ble for fristende å slå de sammen.
Jeg kjørte bilen til en parkeringsplass på Gjellebekk industriområde, og startet ture derfra. Første mål var Stuvstjern. Den turen stod på programmet i fjor også, så da var det i alle fall ingen fare for at jeg kunne gå feil. Turen bort til vannet var på omtrent 4 km, og stien går i lettkupert terreng, dels i skog og dels gjennom hogstfelt.
Framme ved vannet kunne jeg i alle fall konstatere at jeg hadde det for meg selv. Ikke helt overraskende i og for seg, siden det både var tidlig på morgenen og ganske så kjølig. At det var en vanlig arbeidsdag spilte sikkert også inn.
Jeg tok noen bilder, og så bar det videre sørover mot Skapertjern som var neste innsjekking. I følge merkinga skulle det være 4 kilometer fra Stuvstjern til Skapertjern, men de syntes jeg virket korte sammenlignet med strekket fra bilen til Stuvstjern. Kan kanskje ha blitt lurt litt av at det neste bare var nedoverbakke nå, og i tett skog slik at det ikke var noe særlig å stoppe opp for og kikke på. I alle fall var jeg nede ved Skapertjern før jeg visste ordet av det. Et større vann enn Stuvstjern, og trolig regulert med tanke på den skjemmende kanten som gikk rundt vannet. Men det var mange koselige rasteplasser rundt dette vannet også, så når det er fullt må det være idyllisk her.
Jeg lot idyllen være og ruslet videre, denne gangen østover mot ROS-hytta. Det var ikke allverdens lang tur bare over en ås, hvor det faktisk ble ganske fin utsikt sørover mot Røyken. Deretter ble jeg fanget opp av en lysløype jeg kunne følge helt til foten av kollen hvor ROS-hytta ligger.
Etter en rask sprint opp til hytta var det bare å begi seg på turen tilbake til bilen. Den ble i alle fall lettgått. Det var nylagt skogsbilvei nesten hele turen tilbake. Bare den siste kilometeren var det annet underlag. Men da var det til gjengjeld mye blaut myr.
Tilbake ved bilen hadde jeg tilbakelagt 12,5 kilometer på snaut 3 timer.