Vestbyvarden (15.07.2018)

Ascents Vestbyvarden (670m) 15.07.2018 10:54
Vestbyvarden

Dette skulle egentlig vært en tur i de vestlige delene av Finnemarka, men da jeg forsøke å kjøre inn Glitreveien fra Modumsiden, var det stopp ved betalingsbommen. Veien var stengt for videre kjøring på grunn av skogbrannfare. En alternativ plan måtte legges på sparket.
Valget falt på Vestbyvarden på Holtefjell. Det var ikke altfor langt å kjøre.

Da ble det en tur til Bingen igjen, og inn Nyseterveien. Etter en kilometer tar Vestbyseterveien av, og jeg kjørte inn. Man må betale en bomavgift. Etter det er det bare å kjøre i vei. Det er flere mulige måter å komme seg opp på Vestbyvarden. Man kan kjøre veien helt opp og parkere på parkeringsplassen der. Deretter går man stien forbi Vestbysetra og opp til Abbortjern, for deretter å få en god tur i terrenget nordover mot Vestbyvarden. Det er nok den letteste turen i antall høydemeter, men den enkleste turen med tanke på fremkommelighet er nok å parkere bilen rett etter man passerer Sønjusetra, og gå opp skogsbilveien mot varden derfra. Jeg valgte denne ruta. Det ble en tur med rundt 300 høydemeter stigning, men man kommer mye nærmere toppen på sti. Hele ruta er blåmerka også. Det er i alle fall nyttig etter at skogsbilveien slutter et godt stykke oppe i lia, for det er ikke noen tydelig sti videre. Men det gikk rimelig greit å gå fra blåmerke til blåmerke, så jeg kom meg greit til topps.

Det er nydelig utsikt over de øvre delene av Øvre Eiker og Modum fra toppen, men dessverre var dette en dag med mye dis, så det hele ble seende litt dust ut for meg. Jeg får komme tilbake en dag hvor det er litt skarpere luft.

Ned igjen ble det akkurat samme rute som opp.

Turen var på 5 kilometer, og tok 1 time og 20 minutter.