Formiddagstur til Skjeltrene (11.09.2020)

Start point Fylkesgrensen (963m)
Ascents Skjeltrene (1,393m) 11.09.2020
Visits of other PBEs Skjeltrene p-lomme (955m) 11.09.2020
Start date 11.09.2020 11:02
End date 11.09.2020 13:27

Parkerte ute ved hovedveien. Fulgte grusvei over broen og videre i retning langs elven. Tok så til venstre og fulgte den brede veien videre gjennom en grind uten å bli var at den smale stien startet ved grinden. Gikk et stykke videre på den brede veien før jeg oppdaget at dette bar i feil retning. Fikk nå korrigert og brakt meg inn til der jeg skulle være.
Opp gjennom åpen bjørkeskog, den smale sti var godt synlig til tregrensen. En enda smalere sti tok av til venstre og brakte meg oppover mot høyde 1311. Møtte fjellveggen og fikk valget mellom høyre og venstre. Valgte høyre, den syntes tryggest. Litt smal hylle å gå på, men ikke noe problematisk. Kom opp på høyden og kom over tåkelaget så noe utsikt ble det.
Satte så kursen mot toppen. Her var det først ingen sti, men fotspor i reinmosen bekreftet at andre hadde gått der før meg. Ved utløpet av et lite tjern kom det en ny sti opp fra Ø. Så at den fortsatte ut dalen så jeg planla å ta den på returen.
Stien fortsatte mot V. Egentlig ikke i min retning, men jeg fulgte den i tilfelle den ville dreie mot toppen og være en lur måte å komme opp på. Så var ikke tilfelle, så jeg tok et annet tråkk/sti i retning Ø og fulgte kammen opp mot toppen. Noen steinete partier var det.
På vei oppover begynte det å regne, og på toppen sluddet det. Noen klatter med nysne fantes og.
Første stykke ned fra toppen kan det nok lønne seg å holde mot høyre. Ikke alle steinete partier var like behagelig å forsere, mens det var mer bevokst langsmed kanten.
Tok så av den stien jeg hadde sett komme opp fra Ø. Den gikk langsmed bratt skråning og syntes å være populær hos sauene. Tror at den nedfarten var enklere enn å gå ned samme vei som jeg kom opp.
Så var det bare å følge stien videre og inn i den jeg kom opp tilbake til utgangspunktet.