Slutenosi i kuling og sludd (09.09.2020)

Start point Buhaugane (998m)
Ascents Slutenosi (1,503m) 09.09.2020
Visits of other PBEs Smeddalsvatnet parkering (942m) 09.09.2020
Valdresdalen Bom (950m) 09.09.2020
Start date 09.09.2020 10:41
End date 09.09.2020 15:23

Ikke de beste værmeldingene, men på tur ville jeg! Hadde ikke vært på Slutenosi før, og regnet den som overkommelig under de rådende forholdene.
Greit på vei opp mot Valdresdalen og tok av der veien krysser Slutedøla. Sti på høyre side av elven og så åpner Slutedalen seg innover.
Tok første mulighet jeg så opp fjellsiden. Ble litt bratt på slutten. Lot være å krysse en ur og holdt til høyre for den. Hvilken side som er lettest å gå på kan nok diskuteres.
Vel oppe fulgte jeg kammen bortover. Fikk vinden i fleisen et lite stykke, men holdt meg så i le til jeg nærmet meg toppen. To varder er der, men de ble nå besøkt begge to.
Nå kom kulingen med nedbør. Rett imot. Regnet pisket som småstein i ansiktet. Så gikk det over til sludd og deretter sne. Reprise av min tur til Berdalseken for et år siden (Berdalseken i kuling og sludd). Her var det ikke værendes. Utsikt viskes ut og lunsjen fikk vente til jeg kom ned i Slutedalen og kunne finne ly.
Så ingen sti ned fra toppen, men planen var å gå mot Slutevatni der jeg visste at det gikk sti ut dalen. Så jeg fulgte planen. Sneen gikk over til sludd og regn da jeg kom lengre ned. Lunsjen ble inntatt i ly i en grop iført fjellsekk. Nyttig sak den sekken.
Deretter plankekjøring på vardet sti ut dalen.