Bjørnaknausen fra Kvitingen, med avstikker til Gråhorga (15.07.2020)

Start point Kvitingen (371m)
Ascents Bjørnaknausen (1,121m) 15.07.2020
Gråhorgi (1,074m) 15.07.2020
Visits of other PBEs Kvitingen p-plass (371m) 15.07.2020
Start date 15.07.2020 07:33
End date 15.07.2020 15:31

Litt lavt skydekke da jeg parkerte i Kvitingen tidlig en onsdag morgen. Varslet hadde vært bedre før i uken, men nå var det så som så.

Fulgte anleggsveien opp mot Svartavatnet/Holmavatnet/Frostadvatnet. Ca 5 km, så da blir det rundt en time på vei (avhengig av hvor fort man går), før man kommer på sti.

Stien er T-merket, og selv om stistart er litt anonym med svak maling og en diskret veiviser, er startpunktet vanskelig å overse.

Kom snart opp i tåkelaget, men det letnet noe lenger oppe mens toppene fortsatt var tilslørte. Ingen utfordringer på denne delen av stien. På forhånd var jeg litt skeptisk til krysningen av utløpet av Trongasmogtjørna da det både var snesmelting og en del nedbør de siste dagene. Men det viste seg å være unødige bekymringer da man kunne gå tørrskodd over med tøfler på selv om vannføringen var relativt høy.

Møtte de første sneflekkene opp mot Austra Trongasmoget. Fin og fast å gå på. Men en buldring oppe fra fjellsiden varslet om at snesmelting også innebærer en risiko på sommerstid.
Tok av fra stien på toppen av Trongasmoget. Tåken kom og gikk fremdeles, men da jeg kom til topps, forsvant den og solen tittet frem. Steinskvetter satt med sin karakteristiske neiing omtrent på hver bare stein de kunne finne. En del piplerker kunne også høres. En snespurv holdt meg med selskap på toppen mens jeg lunsjet.

Nedturen mot Trongasmoget ga god anledning til å legge løype opp mot Gråhorga. Litt knudrete til å begynne med i østlig retning, deretter følge svabergene oppover mot SV og følge med retningen på isskuringene. Traff en enslig rype. Sne på toppen fyllte ut mellom svabergene og lettet atkomsten til toppen.

Samme løype ned som opp, tilbake til utgangspunktet. Og jeg unngikk nedbør denne gangen og.

På målstreken

Written by Stigun 15.07.2020 19:45

slo du meg! Gratulerer med komplett Samnanger 100pf-liste, og høy tur-aktivitet siste uker. Bra jobbet!

Sv: På målstreken

Written by helgeF 16.07.2020 07:47

Takk for gratulasjon!

Ja, med Samnanger-listen komplett må jeg finne meg et nytt mål så jeg ikke synker ned i dovenskap!