Grøet, Flæfjellet, Storafjellet (13.06.2020)

Start point Eikedalen (404m)
Ascents Grøet (920m) 13.06.2020 09:17
Flæfjellet (938m) 13.06.2020 09:48
Storafjellet (915m) 13.06.2020 11:03
Visits of other PBEs Eikedalen Skisenter (455m) 13.06.2020
Skeiskvanndalsvatnet bro (551m) 13.06.2020
Start date 13.06.2020 07:55
End date 13.06.2020 14:24

Det var spådd en stålende og varm dag. Startet nede i Eikedalen, gikk veien opp til alpinanlegget og fulgte et nedrenn videre oppover. Møtte sneflekker det siste stykket opp, men den var fast og fin, og lettgått.

Gikk ut på toppunktet på Grøet og inntok utsikten. Litt kald vind fra Ø, så jakken måtte på. Noe skyer var det, men solgløtt også. Mørkere ute i V ved kysten.
Fortsatte mot Flæfjellet. Hadde selskap med mange heiloer med deres karakteristiske klagende sang. I skaret der man tar opp til Flæfjellet, lå det fremdeles godt med sne og stien var dekket. Tok ikke sjangsen på å gå opp fonnen. Et glipp og man ville seile videre ned og utfor. Men det var bar mark på V-siden, litt enkel klyving og jeg var oppe.

Innover Flæfjellet lå det godt med fast og fin sne, så det var lettgått ned til sadelen mot Storafjellet. Skråningen videre oppover var bar, og jeg møtte sneen igjen da det flatet litt ut. Skremte opp en hjort som gresset på en bar flekk. Den sprang ut i sneen og fortsatte oppover mot toppen, akkurat i samme løype som jeg hadde planlagt. Lunsj på toppen. Fremdeles litt vind fra Ø, skyet, men og perioder med sol.

Fortsatte først til fots. Men siden jeg hadde båret med meg truger og det var sammenhengende snedekke, så tok jeg de på. Det var lettere å gå med truger enn uten. Planen var nå å ta ned mot T-løypen mellom Eikedalen og Vending. Litt bratt det siste stykket ned mot stien, men jeg fant nå en sikker vei ned. Stien var for det meste begravd i sne, og ikke like lett å følge ned gjennom de første juvene.

Mens jeg gikk utover mot Skeiskvanndalsvatnet, beundret jeg den flomstore Fossåna der den kastet seg nedover fjellsiden. Tenkte ikke akkurat da at den skulle skape problemer, men jeg måtte vade over ved krysningspunktet, og jeg kan love at vannet var kaldt.
Noen steder lå sneen ned mot vannkanten, og den var ikke så fast og fin å gå på som den var oppe i høyden. Litt småstrevsomt å komme seg ut til broen ved utløpet av vannet, men deretter var det fin sti, grusvei og asfalt tilbake til utgangspunktet.