Skogafjellet fra Ulvenparken (31.08.2019)

Start point Ulvenparken (71m)
Ascents Skogafjellet (289m) 31.08.2019 09:32
Start date 31.08.2019 09:03
End date 31.08.2019 09:59

En trilogi med turer på samme dag, men med transportetapper mellom de slik at de er oppført som tre separate turer.
Skogafjellet fra Ulvenparken
Vardafjellet og Ulvenfjellet fra Hovland
Liafjellet fra Solbakken

Hovedhensikten var å merke av noen mindre interessante topper på Os-listen. Tror neppe jeg hadde anstrengt meg så mye for å velge de som turmål ellers. Spesielt er Skogafjellet bare en så-kort-som-mulig-rett-opp-og-ned-igjen topp. Men noen kommentarer kan knyttes til turene allikevel.

Parkerte ved Ulvenparken. Der er det ikke særlig med virksomhet en lørdag morgen. Veiarbeidet siste året kan ha gjort noen endringer i forhold til tidligere turrapporter, men jeg bega meg nå i retning mot Ulven og stakk opp i skogen ved første mulighet da jeg så et tråkk eller sti forsvinne oppover. Ganske bratt til å begynne med, men så flatet det litt ut og stien/tråkket fortsatte mer horisontalt. Kom bort i merket sti (røde plastmerker) og fulgte denne oppover på Ø-siden av et bekkefar. Os turlag hadde laget til trapper på det vanskaligste partiet. På en myr lenger oppe sluttet de røde merkene, men holder man mot V, så kommer man til enda en trapp og kan følge blå bånd oppover mot toppen. Denne løypen går ikke akkurat til det høyeste toppunktet.
Fra toppen så jeg de røde plastmerkene igjen, fulgte disse først, men de dreide mot N og jeg brøt av og satte kurs ned mot myren der jeg visste at stien gikk. Fulgte den ned igjen, men valgte en litt mindre bratt nedstigning på slutten enn den jeg hadde tatt oppover.
Ser forøvrig av GPS-sporet at det ser ut som om jeg har fulgt en mer V-lig trasé nedover. Det er ikke tilfelle, men GPS sporing med mobil og PeakBook app er nok ikke verdens mest nøyaktige.