Gråfjellet fra Rolsvåg (18.05.2019)

Start point Rolsvåg (37m)
Ascents Gråfjellet (486m) 18.05.2019 11:25
Strandafjellet (387m) 18.05.2019 13:18
Visits of other PBEs Botnahytto (220m) 18.05.2019 10:00
Strandafjellet varde (385m) 18.05.2019 13:27
Start date 18.05.2019 09:04
End date 18.05.2019 15:03

Parkerte ved Rolvsvåg ungdomshus. Fulgte skiltet traktorveg og senere sti inn til Botnahytta (krigsminne). Kort rast med studier av lendet og kart. Mest naturlig å gå på sydsiden av Botnavatnet videre. Det viste seg å være et godt valg da jeg fort kom inn på en sti mot Baggeskaret. Den var stedvis merket med ulik type av merker.

Fra toppen av Baggeskaret fulgte jeg ryggen langsetter i parallell med Gråfjellet. Om det var sti eller kun noen tråkk fikk jeg ikke klart for meg. Men en liten steinvarde eller to indikerte at det skulle være sti.Skar så opp mot Gråfjellet ved første naturlige anledning og kom opp i sti langs kammen mot toppen.

Nå var det noe regn i luften og jeg var sulten. Endelig fikk jeg uttelling for å ha med en fjellduk som standardutrustning i sekken. Laget en liten gapahuk og inntok mitt måltid mens jeg hørte regnet tromme mot duken. Kokte en kaffekopp og hadde egentlig ikke lyst til å gå videre der jeg lå og nøt tilværelsen.
Men regnet sluttet, så jeg brøt leir og kom i gang. Nå hadde jeg forlatt stien da jeg leiret, og i stedet for å lete den opp igjen søkte jeg litt nordover for å komme ned i skaret mot Midtfjellet. Det var egentlig ikke så lurt. Det ble litt bratt nedover. Skulle faktisk gått ned i skaret rett fra min leirplass.

Oppe på Midtfjellet vurderte jeg ulike løyper videre, men kom til at jeg ville ta ned skråningen i retning Strandafjellet. Alternativet var å følge dalføret langs Gråfjellet nedover til man fant passende løype mot Strandafjellet. Men da ville jeg tape mye høyde.
Kom meg nå ned fra Midtfjellet på ymse vis. Vil ikke akkurat anbefale andre å følge sporet mitt. Et tilbakeblikk etter jeg hadde fått litt høyde på andre siden viste ikke noen bedre vei ned. Hvis man vet hva man gjør og er før nok, så går det alltids bra. Og jeg har god hjelp av gåstaver ned og opp i ulendt terreng.

Fulgte ulike tråkk opp på Strandafjellet. Fant ingen markering av toppunktet, så jeg la en sten oppå en annen og dermed var det markert. Tok en tur bortom varden hvor man har bedre utsikt.
Håpte på sti videre, og fant noe som kunne være sti eller tråkk. Mistet den igjen, og tok da en vurdering om jeg skulle fortsette nedover langs ryggen i NØ retning eller komme ned i dalbunnen mot Langavatnet. Fant nå lettere vei ned her enn ned fra Midtfjellet. I dalbunnen kom jeg inn på en sti som tydeligvis var mye brukt før, men nå var det de firbente som holdt den i hevd. Stien gikk i riktig retning for meg og jeg fulgte den helt til jeg nesten var tilbake til traktorveien. Der skulle jeg ha gjort en skarp tørn til høyre ved krysning av en liten elv, men jeg fortsatte rett frem og ble lurt av tråkk i stedet. Hadde jeg gått til høyre ville jeg kommet på traktorveien der det var markert at den gamle stien Mellom Rolvsvåg og Øvredal startet. Så det var nok den stien jeg hadde fulgt.