Tromsø-tur (24.07.2012)

Ascents Store Blåmann (1,044m) 24.07.2012

Tromsø-tur

Min erfaring etter snart et halvt år som 30-åring, er at man ikke kan feire slike begivenheter for mange ganger. En av de flotteste gavene jeg fikk til bursdagen min, var reise og opphold i Tromsø med to innlagte toppturer. Store Blåmann var allerede plukka ut, mens topp #2 skulle jeg få velge.

Etter ankomst tirsdag morgen, ble det sightseeing i bil rundt Tromsøya, før det bar ut på Kvaløya. Været var ikke det aller beste, men vi satte i vei fra parkeringslomma i Slettneset med freidig mot. Meget skiftende vær, fra antydning til blå himmel og utsikt til øs, pøs regn. Det står at stien er merka oppover, men det nordlendingene betegner som merka vil ikke jeg som østlending si var spesielt tydelig merking iallfall. Vi fant uansett veien til topps, JM har gått her før og visste sånn omtrent hvor det IKKE lønte seg å gå, og på toppen fant vi både ly for vinden og regnet stoppet i en lengre periode. På vei ned gikk vi omtrent samme vei som opp, og tidsmessig tok det vel omtrent like lang tid opp som ned. Total turtid var ca 5,5 time, men da unnet vi oss også en lengre rast på toppen.