Syv-topps-sykkeltur (21.05.2016)

Start point Lunders veg, Raufoss (330m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Bergstoppen (434m) 21.05.2016
Hovdetoppen (258m) 21.05.2016
Mustadkampen (585m) 21.05.2016
Skybergtoppen (708m) 21.05.2016 not summited
Visits of other PBEs Fogdehytta (381m) 21.05.2016

Ti på topp på én sykkeltur

Nina hadde forsøkt å rekruttere oss med på Drøbak Challenge, 4 timer multisportkonkurranse, men med Pia-helg var det vanskelig å få til. Pia skulle riktignok i konfirmasjon store deler av lørdagen, så da falt valg av aktivitet på å forsøke å sykle så mange av Ti på topp-turene i Gjøvik og Toten som mulig. Vi så kjapt at Honnetoppen på Biri ville ta uhensiktsmessig lang tid, mens de ni andre kunne være mulig å rekke over.

Like rundt kl. 11 satte vi kursen for Gjøvik, og været var på vår side fra formiddagen av. Det ble derfor kjapt en teknisk stopp for å få av overtrekksbukse, langerma ullnetting og buff. Antrekket store deler av turen ble da sykkelshorts, overtrekksvest og hjelm - og jammen ble det et lite solskille på låra av det etter endt dag (i tillegg til diverse blåmerker og skrubbsår).

Første mål for dagen var Hovdetoppen, og like før squash- og tennishallen ved Fastland tok vi opp en relativt bratt, men syklebar skogsbilvei opp mot toppen. Her fant vi ingen postkasse, men med dagens moderne teknologi, fikk vi sjekka inn via Ti på topp-app'en på Sindres telefon. Vi var igang!

Neste mål var Bergstoppen, og også denne var syklebar helt til topps. Et par god-bratte kneiker her og, men såpass tidlig på turen, var det krutt nok i låra til å fikse det. Så bar det unna nedover mot Øverby og dagens tredje turmål, Fogdehytta. Vi rota begge litt med navigeringa dit, men fant etterhvert frem. En lystig kar som også hadde tatt turen inn dit, mente vi hadde tatt feil vei: "Veien tar nok slutt her". Unna oss ei matpause her mens vi staka ut kursen mot dagens fjerde topp, Skyberg.

Det ble en laaaang transportetappe over Vardalsåsen, men vi begynte etter hvert å nærme oss. Sindre var sjefsnavigatør og ville ha oss inn på en privat vei. Jeg er nok ganske pysete på slik, og dessverre litt snusfornuftig, så vi tok ny kurs utenom den private veien - noe som trolig kosta både mye tid og krefter, særlig for undertegnede som ikke er noen stor racer på terrengsykling (enda!). Det var et artig terreng, og det lå faktisk fortsatt litt snø på veien. Sugeføre både på den og der den akkurat hadde smelta bort, men fant utsiktspunktet i gapahuken til slutt.

Neste turmål, Mustadkampen, var innen synsvidde, og det bar raskt nedover til riksvei 33 hvor en kassebil med tre bulgarer drev med noe som kunne se litt suspekt ut (mange pappkasser ved bilen og lagt ut ved ei lita elv like ved en stopplass). Vi hadde ikke tid til detektivarbeid, så fant raskt grusveien oppover på andre sida av veien. Sindre sykla hele veien til topps, mens jeg måtte trille det siste stykke. Slett ikke verst utsikt herfra, men vi hadde ikke tid til å nyte den i all verdens tid, så det bar raskt videre på magefølelse-kompasskurs. Ikke alltid så lurt, så etter litt fram og tilbake med sykkeltrilling og myrtrasking, fant vi til slutt den gamle skogsbilveien mot Vesterås. Ganske så fin sykkelsti og for et fint sted! Gleder meg til senere løpe- og skiturer opp til Vesterås. Derfra gikk turen på fin og sykkelbar sti mot Elgsjøen, også det et riktig så fint sted. Det ble på tide med litt mat igjen, og her skjønte vi vel også at tida gikk i raskeste laget for oss mtp at vi måtte være hjemme senest kl. 19 for å hente Pia hjem til Lunders veg. Vi holdt oss likevel til planen om Innersetra som neste topp, og dette ble dag også dagens siste. Fine grusveier hele veien fra Elgsjøen forbi Innersetra og helt ned til Trevatn/Vassenden. Derfra hadde vi asfalt - og regn og motvind. Utrolig glad for å kunne ligge på hjul hele veien tilbake til Raufoss, og ganske presis kl. 1845 rulla vi inn i gården. De tre siste toppene ligger der til neste gang!