Tomma (13.07.2015)  6

Start point Ernas pub i Tomsvika
Characteristic Kayaking

Nok en dag hvor vekkeklokka måtte være på, men så skulle det også bli en helt fantastisk flott dag! Pakka og vaska oss ut av hytta i Aldersund til kl. 9 og var på plass i Nesna i god tid til ferjeavgang ut til øya Tomma. Parkerte bilen på en stor parkering like ved ferjekaja, tok med oss dagstursekker og sykler, og spaserte ombord. Ankomst Tomma i 11-tida. Det er kun én vei som går nesten rundt øya, så med rett kurs satt, sykla vi i behagelig tempo ut til Tomsvika og Ernas pub. For ei idyllisk vik!!! Her lå det ganske nye feriehus rett i strandsona, og en forbipasserende som mente han hadde prata med oss dagen før (mulig puben var åpen da!?), kunne fortelle at det var mulig fordi det før år 2000 var inngått en avtale med Rana Hytter om bygging. Mon tro om noe slikt hadde gått gjennom sørpå!?

Vi rakk å spise litt lunsj, før kajakkguidene våre dukka opp. De hadde vi fått tak i kvelden før på tekstmelding da vi begynte å komme oss etter fire harde dager på festival, så all ære til Marit og Jon i Helgeland kajakk som tok oss ferieplanleggere imot. Vi fikk utdelt kart og utstyr, og hadde en meget hyggelig prat på forhånd. Marit og Jon hadde hatt kurs hele helga iført tørrdrakter, og med det nydelige været som var idag, ble vi enige om å prøve oss i shorts og t-skjorter alle fire. En kjapp gjennomgang av inn og ut av kajakk, og så var vi i gang. Jens Erling med minst padleerfaring så ut som han ikke hadde gjort annet, og det ble padla i godt tempo. Jon mente at det blåste mer lenger ut, så han tok oss i land på ei lita strand for å få på langerma trøyer hvor Marit serverte kaffe og sjokolade. Men vi kunne ikke sitte der hele dagen, Jon hadde noen flotte fjell å vise oss, så vi padla nordover mellom flere små øyer, men litt mer åpent enn i begynnelsen, og plutselig dukka både Tomskjelven, Hestmannen, Lovund og Træna opp. Fantastisk syn!!! Litt obligatorisk bildeknipsing, så var vi på returen. Dessverre ingen ørn å se idag, men vi var likevel særdeles blide og fornøyde da vi ankom Tomsvika igjen, ca 2,5 time senere.

Avskjed med Marit og Jon + en kjapp matbit, før vi satte kursen videre rundt øya. Vi hadde fått flere anbefalinger om å sykle til Finnvikdalen, og det skulle gå fint med en liten kosepause der før retur og ferja tilbake kl. 19. Det ble det også, om enn litt kortere enn tenkt, da vi sykla alt for langt inkl. en skikkelig god kneik. Ved en eventuell senere retur, er stranda i Finnvikdalen et meget aktuelt teltsted - her var det knallfint!

På plass på ferjakaia en drøy halvtime før avgang, og tilbake i Nesna ble det pizza, brus og is i ferjekøen og innlosjering på Sandnessjøen vandrerhjem/hostell etter en liten kjøretur. Vi var begge gode og trøtte etter en solfylt, aktiv og nydelig dag!