Storen - 136 år etter første gang. (21.07.2012)

Visits of other PBEs Skagastølsbu (1,758m) 21.07.2012
Storen - Hjørnet (2,310m) 21.07.2012

Storen - 136 år etter første gang.

Ove og jeg hadde planlagt en slags jubileumstur, 136 år etter Slingsby på samme dato.

Vi lå i telt ved Heimste Skagastølsvatn, fant en fin plass til teltet der.

Tidlig om morgenen starter vi med relativt store sekker videre innover dalen. Første sjekk var "hytta på bandet". Det ble avlagt en snarvisitt inne, før vi trasket oppover mot snøbakkene. Snøen var god, vi trengte ikke stegjern, men øksa var framme. På den øverste snøbakken møtte vi et lag vi hadde sett så vidt tidligere på dagen - se hadde snudd. Isete forhold øverst i Svaene gjørdet det vanskelig for seriøst toppstøt. Vi takket for tipset, men ville likevel opp å ta på Svaene selv. Vi gikk så langt vi kunne uten at vi måtte bruke tau.
Vi snudde under hjørnet, videre var det vinterlige forhold med is på fjellet.

Det ble nedrig av teltcamp da vi kom ned. Værmeldingen var ikke så gode for det neste døgnet, så det var like så greit å komme seg ned til bilen mens det ennå var tørt og greit.