Lodalskåpa (15.07.2012)  6

Start point Bødalsseter (585m)
Ascents Lodalskåpa (2,082m) 15.07.2012

Fellestur til Lodalskåpa med Indre Nordfjord Turlag

Etter en 11 timer lang kjøretur fra Sørlandet, og en natt på Tjugen Camping var jeg klar for tur.
Oppmøte var P- Bødalsseter for registrering og utdeling av sele og stegjern/isøks. Været var grått, men det skulle bli bedre ut på dagen sa yr.no. Det var bare å finne sin plass i køen innover stien, over noen bruer og stigningen begynte. Stien slynget seg oppover og når vi kom på ca 1300m ble det snøføre. Her ble det også sett spor av hjort. Oppe ved Bohrsvarden ble vi knyttet inn i tre taulag. så gikk det på lang rekke over Bohrsbreen og opp en bratt skråning før vi skimtet Veslekåpa. Her dukket sola frem litt og det ble full jubel i gjengen, så lenge det varte. Vi rundet Veslekåpa og gikk mot pinakkelen, der vi løsnet tauet. Så begynte klyvingen mot toppen. På toppen ble det en god matpause og litt fotografering. På returen fikk vi en snøbøye, men da vi nærmet oss Bohrsvarde igjen klarnet det opp og kåpa viste seg frem. Etter at tauet var løsnet igjen gikk vi i eget tempo ned til bilen.

En stor TAKK til turlederne som ledet oss på denne fantastiske turen:-)