Fønvind på Vassdalseggi (01.05.2012)  5

Start point Haukeliseter (1,000m)
Characteristic Ski trip
Ascents Vassdalseggi (1,658m) 01.05.2012
Visits of other PBEs Haukeliseter Fjellstue (986m) 01.05.2012

Vassdalseggi

Overnattet på Haukeliseter. Kom meg avgårde på ski med feller rett før klokken 9. Gikk over Ståvatn og Kistetjønn. Rundet Kistenuten ved steinen og holdt høyden langsmed Kistenuten til Lisledalen. Det var gått noen ras på denne strekningen, men mange skispor så jeg tok sjansen. Opp Lisledalen og videre bratt opp på ryggen til den østligste delen av Vassdalseggi. På toppen her var det slutt på skaren, sola varmet godt og et lite varmt vindtrekk gjorde at det bløtnet raskt. Fulgte ryggen til toppunkt og varde. 2,5t opp, kunne gjerne blitt her hele dagen. Var redd snøen skulle bli råtten, og rant nedover igjen. Møtte flere andre som også ville til topps i finværet. Fine bakken å renne ned igjen, men når flatene nærmet seg kom også sugeføret.

+ 10 grader på Haukeliseter kl 13:00.