Neådalssnota (02.04.2023)

Ascents Neådalssnota (1,621m) 02.04.2023
Visits of other PBEs Bårdsgarden (635m) 02.04.2023
Bårdsgarden parkering (620m) 02.04.2023

Påsketur til Neådalssnota i kjernen av Trollheimen. Jeg har ventet på denne til været viser seg fra sin beste side og hadde egentlig en plan om å gå hit i påsken 2020, men da var det ikke tillatt å overnatte i Oppdal kommune hvis man ikke bodde der og dagstur fra Trondheim fristet ikke.
Dette er en fin og lang dagstur man kan gå både i fra Bårdsgarden, Storli Gard og Kårvatn, men vi valgte å dra med utstyr for et par overnattinger. Vi gikk fra Bårdsgarden og fulgte skiløypa til Måssåhaugen og gikk vest for denne, ned i dolpen ovenfor Vassenden, opp til Hyttdalen og inn til Sprikltjønnan for leir der. Litt sidebratt og balete med pulk opp til Hyttdalen, alternativt kan man ta 100 ekstra høydemeter og gå vest for Hyttdalskamben hvis det er bedre..
Turen fra Sprikltjønnan til topps gir seg egentlig selv ut fra både terreng/kart og eksisterende skispor.
Det ble altså en topp påskeutfart i et aldeles nydelig vær