Bærumsmarka rundt (24.05.2023)

Tjæregrashøgda (485m) 24.05.2023 22:06
Visits of other PBEs Skuta (359m) 24.05.2023 19:10
Brunkollen (377m) 24.05.2023 19:35

Det var varmt og fint vær, så planen var en tur i Bærumsmarka med start fra Fossum. Etter et stykke med asfalt gikk det fint opp til Lathusåsen, forbi Østernvann og videre mot Brunkollen. Det var flere på tur, omtrent jevnt fordelt mellom gående og syklende. Jeg var innom Skuta (Skutehøgda). Her er det et godt stykke ned fra kanten av stupet. Etter en tur oppom Gravsvollhøgda bar det ned til Brunkollen og videre nedover til Skriverberget. Her fortsatte jeg ned til Burud, før jeg tok fatt på ryggen mot Kirkebykollen og Vensåskollane.

På vei ned i dalen øst for Vensåskollane fulgte jeg en svak sti på kartet, og dette viste seg å være en grei sti å følge. Den var riktignok ganske bløt i starten, men det var en fin trasé. I dalen var det et hogstfelt som jeg krysset. Greit opp til Antenesåsen. Mellom Haugkollen og Tjæregrashøgda (Tjæregravshøgda) begynte det å bli enkelte flekker med snø. Det var til dels bløtt, så det er nok ikke så lenge siden det var mer snø her. Myra sørvest for Tjæregrashøgda var våt, og her ble joggeskoene våte for første gang i dag. Greit opp til Elgkollen og Tjæregrashøgda.

Sola var nå på vei ned. Den opprinnelige planen var å fortsette til Sørkedalen. Siden det var sent og det var vått og en del snø videre nordover, returnerte jeg istedenfor til Fossum. Jeg tok grusveien, siden det er lysere der enn inne i skogen. Det viste seg at det ikke ble behov for hodelykta i dag. Nede ved Triungsvanna sto det 7 km til Fossum, men det er stort sett nedover. Med litt småjogging gikk det greit, selv om beina var tunge. Det var godt å sette seg på T-banen etter litt over 3 mil til fots.

Fra Lathusåsen. Tryvannstårnet bakerst.
Fra Skuta (Skutehøgda). Østernvann i venstre bildekant.
Gravsvollhøgda, som markert på kartet (424,9 moh.), litt bortenfor der Peakbook-toppen er markert. Førstnevnte ser ut til å være høyest.
Litt sør for Gravsvollhøgda var det et sted mye vann. Her var det verken pytt, myr eller bekk på kartet, så det var litt rart. Det er kanskje bare resultat av snøsmelting.
Fra Brunkollen.
Skriverberget.
Fra Kirkebykollen.
Skiltet til høyre sier "Vensåsskollen Nord 378 moh." (kanskje en s for mye?), mens det venstre skiltet sier "Vensåskollen 374 moh.". Én av høydene er trolig feil.
Hogstfelt sørvest for Antenesåsen.
På vei til Antenesåsen. Her var det fint å være på tur, stille og rolig.
Antenesåsen.
På vei til Tjæregrashøgda. Sola er på vei ned, og snøflekkene begynner å dukke opp.
Elgkollen.
Tjæregrashøgda.
Triungsvanna, som også er naturreservat.

Vensåskollane

Written by Flugis 25.06.2023 10:28

Riktig at det er en «s» for mye. Vil bli korrigert. Men først må vi bli enige om høyden.